Vrachtvliegtuigen mogen hele verlengde start- en landingsbaan van Maastricht gebruiken

06-12-2017  Vrachtvliegtuigen mogen vanaf vandaag de hele verlengde start- en landingsbaan van Maastricht Aachen Airport gebruiken. Dat schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen in een brief aan de Tweede Kamer. Wij zijn zeer content met dit besluit.

Binnen de marge

Door dit besluit kunnen vrachtvliegtuigen de baanlengte van 2750 meter helemaal gebruiken. Volgens de bewindsvrouw blijkt uit berekeningen dat de geluidsoverlast binnen de gestelde marges blijft als vrachtvliegtuigen meer ruimte krijgen om te landen en/of te vertrekken. De minister laat weten dat over de maatregel onder meer intensief overleg is gevoerd met de provincie Limburg en Maastricht Aachen Airport.

Behouden

Bovendien zouden door dit besluit vrachtvluchten behouden kunnen blijven voor Nederland. Op Schiphol is ruimtegebrek. Voor het komende winterseizoen hebben verscheidene luchtvrachtmaatschappijen op Schiphol geen of minder vertrek- en landingsrechten gekregen dan waarop zij hadden gehoopt.

Blij

Wij hebben herhaaldelijk aangedrongen op het zo snel mogelijk beschikbaar stellen van de volledige baanlengte op Maastricht en zijn dan ook blij met dit besluit. “Nederlandse bedrijven hebben met lede ogen moeten aanschouwen dat het aanbod van vrachtvluchten vanaf Schiphol sterk is afgenomen ten faveure van vakantievluchten”, zegt onze beleidsadviseur luchtvracht Rogier Spoel.

Local rule

“Het exporteren van bijvoorbeeld hightech, pharmaceutische en versproducten is daardoor moeilijker geworden. Met de openstelling van de landingsbaan in Maastricht voor zware vrachtvliegtuigen is een klein deel van het verlies van vluchten op Schiphol goedgemaakt. Maar uiteindelijk moeten met politieke regie en een goede local rule vrachtvluchten op Schiphol de ruimte krijgen die onze economie nodig heeft.''

Beluister radiofragment van BNR

rogier
Contact

Vragen over vervoer?

Rogier en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder