Wachten op nieuwe regelgeving vervoer en opslag lithiumbatterijen

"Waarschijnlijk komen de officiële regels voor de opslag van ithiumbatterijen, PGS  37, pas eind 2020 uit.”

26-06-2019  Lithiumbatterijen zijn de laatste jaren enorm populair geworden. Daardoor werden ook de risico’s zichtbaar: magazijnbranden, incidenten in vliegtuigen en Tesla’s die enkele dagen na een ongeluk spontaan in brand vlogen. Voor het vervoer van lithiumbatterijen gelden strenge regels, maar voorschriften voor opslag worden pas in 2020 verwacht. Ondertussen verschijnen op internet al goedbedoelde adviezen.

Door het risico op een zogeheten thermal runaway in een batterij, die daardoor bijvoorbeeld spontaan ontbrandt, zijn de voorschriften voor het vervoer van lithiumbatterijen de laatste jaren steeds verder aangescherpt. Ze zijn per modaliteit geregeld; bijvoorbeeld in het ADR 2019 voor het wegvervoer en in de IATA Dangerous Goods Regulations voor luchtvracht.

Op een voorlichtingsbijeenkomst op 19 juni bij een van de grootste logistiek dienstverleners Post-NL kwamen de actuele voorschriften voor het vervoer, de opslag en retourlogistiek van (lithium)batterijen aan de orde. Vooral via de lucht blijkt het lastig om lithiumbatterijen te laten vervoeren, ziet bedrijfsadviseur van evofenedex Pascal Smetsers, tevens gastspreker op de voorlichtingsbijeenkomst bij PostNL. “Veel carriers vinden het te gevaarlijk om gevaarlijke stoffen, en dus ook batterijen, te vervoeren. Zij hebben de vrijheid om te weigeren en dat gebeurt in de praktijk geregeld.”

Voor de opslag van batterijen is nog niets concreets afgesproken. Er bestaat geen officieel document waarin de regels staan. Hoewel lithiumbatterijen al langer  bestaan, werden ze nooit in zulke hoeveelheden opgeslagen dat er specifieke regels nodig waren. Volgens Smetsers worden op internet best practices gedeeld als alternatief voor regelgeving, maar hij raad aan deze niet blind aan te houden. “Waarschijnlijk komen de officiële regels voor de opslag van   lithiumbatterijen, PGS 37, pas eind 2020 uit. Namens evofenedex neem ik deel aan de werkgroep hiervoor.”

Buiten

Smetsers raadt ondernemers aan om de ontwikkelingen rond de regelgeving van batterijen zo goed mogelijk in de gaten te houden. “Om de risico’s van bijvoorbeeld ontploffing zo klein mogelijk te houden, is het verstandig om gevaarlijke stoffen zoveel mogelijk buiten op te slaan. Ook zou ik op dit moment nog niet investeren in dure oplossingen, zoals speciale opslagkasten, aangezien niet zeker is of die oplossingen in de toekomst volgens de regels wel volstaan. Een relatief eenvoudige mogelijkheid is om een zeecontainer aan te schaffen. Hierin kunnen de batterijen buiten het pand worden opgeslagen. Het risico op een incident kan nooit nul zijn, maar zo houd je de effecten wel zo klein mogelijk.”

Scan lithiumbatterijen

Ondernemers die inzicht willen krijgen in eventuele onvolkomenheden bij hun opslag en vervoer van batterijen kunnen gebruikmaken van de lithiumbatterijenscan, uitgevoerd door onze adviseurs.

Onze ledenadviseur Marjolein
Contact

Vragen over gevaarlijke stoffen?

Marjolein en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder