Wanneer de brexit ook komt, de haven is er klaar voor

Douane, NVWA en Havenbedrijf Rotterdam zetten puntjes op de i in havengebied

25-03-2019  Of het nu 22 mei, 14 april of toch 29 maart wordt, de Rotterdamse haven is klaar voor de brexit. De Douane, NVWA en het Havenbedrijf Rotterdam leggen deze dagen de laatste hand aan maatregelen om te voorkomen dat na het uittreden van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie de haven verandert in een chaos. Aan de plannen is de afgelopen maanden hard gewerkt.

Zo wordt aan de Moezelweg in de Botlek hard gewerkt aan de aanleg van een zogenoemde bufferparkeerplaats, waar 290 vrachtauto's tijdelijk kunnen staan. Alle partijen in de haven hebben duidelijk afspraken gemaakt wat de ferry’s betreft. Zonder het vooraf invoeren van de benodigde documenten in het havensysteem Portbase komt de vrachtauto de ferry niet op. Eind deze week moeten de parkeerplaatsen af zijn stelt Mark Dijk, manager externe zaken van het Havenbedrijf Rotterdam. “Wij zijn voorbereid en hopen dat de 38.000 bedrijven die afhandelen met het VK dat ook zijn. De maatregelen in de haven hebben ons in totaal 1,5 miljoen euro gekost.” De afgelopen weken zijn vrachtautochauffeurs ingelicht over de procedures na de brexit. “We hebben folders uitgedeeld in acht talen, met daarin instructies. Wij hopen dat zij ook hun werkgevers en opdrachtgevers daarvan in kennis stellen.”

parkeren

Douane

Nanette van Schelven, algemeen directeur van Douane Nederland ,werkt dag en nacht door om op de bewuste brexitdatum genoeg mensen ter beschikking te hebben. “Als er een no deal brexit komt hebben we meer dan 900 mensen extra nodig. Bij een deal hebben we het over 750 mensen. Daarvan zijn er nu 500 mensen geworven en 300 klaar met de opleiding.” Die mensen zijn hard nodig, want het gaat jaarlijks om 10.500 schepen die gecontroleerd moeten worden. “Bedrijven moeten zich realiseren dat wat er ook gebeurd en welke brexit er ook mocht komen, er komt een grens.”

ferry

NVWA

Voor de NVWA was het een race tegen de klok, maar er zijn nu genoeg inspecteurs beschikbaar, stelt hoofd importkeuringen Liesbeth Kooijman. “Wat we nog wel moeten realiseren is een inspectielocatie op de noordoever. Die is er nu niet, maar we hopen dat die er wel snel komt.” Dat ligt echter buiten de macht van de keuringsinstantie, want een locatie is een private aangelegenheid. "We verwachten door de verhoogde import 30 procent meer controles en een verdubbeling van al het werk. Om dat aan te kunnen hebben we mensen uit Zuid Europa gehaald en opgeleid om hier te kunnen werken. In totaal hebben we 143 vacatures te vervullen, daarvan hebben we er nu 98 ingevuld.”

Anneke
Contact

Vragen over de brexit?

Anneke helpt je graag verder