"We zijn zeker geen koploper"

Bedrijven zoeken digitale toekomstroute

Digitalisering is voor veel bedrijven een steeds belangrijker thema. Uit het ‘Nationaal onderzoek data en digitalisering in de logistiek’ van evofenedex blijkt dat veel bedrijven wel stappen zetten, maar dat er ook wat hobbels op de weg liggen. Een van de bedrijven die meewerkten aan het onderzoek, Kappé, herkent die weg.

Gebrek aan tijd en geld en het is allemaal heel complex. Dat zijn de redenen die deelnemers aan het ‘Nationaal onderzoek data en digitalisering in de logistiek’ noemden om nog even niets te veranderen op de werkvloer. Een van de deelnemers aan dat onderzoek van evofenedex was Hans Scheurwater, logistiek manager bij Kappé in Hoofddorp. Het bedrijf belevert een groot deel van de winkels op Schiphol.

evofenedex schiphol

Voor Kappé is digitalisering zeker een thema, zegt Scheurwater. “Maar een koploper zijn wij zeker niet hoor. Wij zijn van oudsher een bedrijf waar mensen belangrijk zijn. We hebben medewerkers die al dertig of veertig jaar bij ons in dienst zijn en die zet je niet even aan de kant.” Toch betekent dat volgens de logistiek manager niet dat er helemaal niets wordt  gedigitaliseerd. “We maken zeker wel keuzes, maar kijken daarbij heel bewust wat het effect is op de mens. Er zijn dus ook wel projecten die we uiteindelijk niet hebben uitgevoerd omdat dat zou leiden tot ontslag van collega’s.” 


Een stap die wel is gezet, is de komst van electronic data interchange (EDI). “Dat maakt het veel makkelijker om gegevens uit te wisselen met onze klanten. Daardoor kunnen we veel sneller  onze binnengekomen orders controleren. Dat scheelt ook onze medewerkers tijd en frustratie.” Inmiddels kijkt het bedrijf ook  naar een volgende stap, de introductie van software van de  Travel Retail Data Innovation Group (TRDIG). “Daarmee kunnen we gegevens uitwisselen met andere retailbedrijven.”

Standaardversie 

Scheurwater werkt zelf al tientallen jaren bij Kappé en heeft ook wat digitale revoluties meegemaakt. Zo werd in 2005 SAP, een softwarepakket dat bedrijfsprocessen in kaart brengt en verbetert, geïntroduceerd. “Niet alle collega’s die hier toen werkten, konden daarmee overweg. Ga maar na, je moet nog twee jaar tot je pensioen en ineens gaat alles anders dan je dertig jaar lang hebt gedaan. Dat was best lastig.” Toch moet hij er niet  aan denken hoe het zou zijn gegaan zonder SAP. “We hebben zoveel mogelijk de standaardversie aangehouden en dat werkt. Nog steeds is deze software enorm waardevol voor ons.” En wie SAP heeft, kan pakketten kopen die het werk nog makkelijker kunnen maken. Bijvoorbeeld Winshuttle, een applicatie waarmee SAP kan worden aangevuld en gewijzigd om sneller  te kunnen inspelen op veranderingen. “Het is een prachtig pakket dat we nu wel in huis hebben, hoewel we er een paar jaar geleden nog bewust voor kozen om het niet aan te schaffen. Als we dat op dat moment wel hadden gedaan, was een trouwe medewerker meteen overbodig geworden. We kijken dus  altijd naar de menselijke kant. En dat loont, want onze medewerkers geven ontzettend hoge scores bij tevredenheidsonderzoeken.”


Om volgende stappen in digitalisering te kunnen zetten, is er ook  veel contact met leveranciers en Schiphol. “Bij EDI zijn die partijen er al bij betrokken en gaan we het uitrollen. Dat is heel prettig.” Niet digitaliseren is geen kwestie van niet willen, zegt Scheurwater. “Je moet klaar zijn voor digitalisering en er tijd voor hebben. En je leveranciers moeten ook meegaan.” Daar zit ook  weer verschil in, zegt hij. “De een is al erg ver, terwijl de ander nog bijna niets heeft gedaan op digitaliseringsgebied. Maar wij  moeten als groothandel wel met leveranciers samenwerken.” Zelf merkt hij al hoe EDI zijn werk doet. “We hoeven de orders niet meer handmatig te controleren. De leverancier heeft ze namelijk al bevestigd en omgezet van een bestelling naar een aanlevering, zodat we direct kunnen starten met het verwerken op de ontvangstafdeling.”

Interne communicatie 

Scheurwater verwacht dat de digitalisering de komende jaren doorzet. “Als je niet meegaat, ben je weg. Dat denk ik wel. Zo zijn wij nu bezig met Microsoft Teams om de interne communicatie en samenwerking te verbeteren. Ook kijken we naar een nieuwe versie van SAP, want het huidige pakket wordt vanaf 2025 niet meer ondersteund.” Bang dat er dan mensen afhaken, zoals in 2005 gebeurde, is hij niet. “Zeker jongeren die hier komen werken weten niet beter dan dat er een computer bestaat. Waar we sollicitanten zo’n tien jaar geleden nog vroegen naar hun ervaring met computers komt het onderwerp nu niet eens meer aan de orde. Bovendien kunnen ouderen en jongeren elkaar goed helpen en stimuleren.”  

Rapport beschikbaar

Wie meer wil weten over de uitkomsten van het ‘Nationaal onderzoek data en digitalisering in de logistiek’ van evofenedex kan het complete rapport online aanvragen.
 

Onze ledenadviseur Nanne
Contact

Vragen over supply chain management?

Nanne en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder