11-04-2016  Zeven op de tien klanten van webshops willen graag kunnen kiezen voor het moment van bezorging. Dit blijkt uit een online onderzoek van marktonderzoeker GfK.

Een aantal vervoerders biedt serviceopties aan zoals aflevertijden next day, same day of bepaalde tijdslots. Uit het onderzoek blijkt dat 72% van de consumenten die keuze voor het bezorgmoment wil hebben. Toch laat nog geen kwart van de webshops die klantenvoorkeur meewegen bij de keuze van vervoerders.

Tijd

De tijd speelt een grote rol bij consumenten, aldus GfK. Voor 97% van de consumenten is ‘op tijd en onbeschadigd leveren’ belangrijk. Een kwart van de klanten is bereid extra te betalen voor levering op dezelfde dag. Nog sneller leveren is voor een derde van de klanten belangrijk.

Afhaalpunten

Webshops geven consumenten de mogelijkheid om pakketten af te halen op een zelf aan te geven locatie. Uit het onderzoek blijkt dat hoe ouder de doelgroep is, hoe meer de voorkeur verschuift naar het ophalen van een bestelling. GfK voegt daar als specialist in supermarktonderzoek aan toe dat het gaat om het afhalen in een supermarkt.

Vervoerder

Welke logistiek vervoerder de afhandeling verzorgt, dat is voor de consument eigenlijk niet belangrijk, maar vervoerders die niet aan de klantenwens kunnen voldoen moeten aan hun naam denken.

Webshops en klanten

GfK onderzocht de wensen en ervaringen van 1500 consumenten en 750 eigenaren van webshops en eindverantwoordelijken voor post- en pakketzaken.