22-05-2014  De Internationale Maritieme Organisatie (IMO) heeft besloten dat bedrijven die hun goederen per schip willen laten vervoeren, deze voortaan eerst moeten wegen. Wel mogen landen zelf bepalen hoe ze de containers wegen.

Handelsbarrière

EVO, Fenedex, Fenex en TLN hebben zich altijd tegen de weegverplichting gekeerd omdat het volgens de organisaties een handelsbarrière opwerpt die de veiligheid op zeeschepen niet verbetert. Jaarlijks slaan weliswaar gemiddeld 350 containers overboord, maar in het merendeel van de gevallen is de oorzaak dat de containers verkeerd zijn vastgezet. Ook wordt tien procent van de containers op een andere plaats op het schip gezet dan aanvankelijk het plan was.

Overbodig

Eerder pleitten EVO, Fenedex, Fenex en TLN voor een berekeningsmethode die het overbodig maakt de containers echt te wegen. De IMO ging hiermee akkoord. Desondanks stemde de veiligheidscommissie van de IMO deze week in het met voorstel een weegverplichting in te voeren. Verwacht wordt dat de IMO het voorstel eind dit jaar bekrachtigt, waarmee de weegverplichting in juli 2016 ingaat.

Honderd miljoen euro

Volgens EVO, Fenedex, Fenex en TLN betekent dit een lastenverhoging die kan oplopen tot honderd miljoen euro voor Nederlandse bedrijven en wereldwijd tot acht miljard euro. De organisaties willen nu samen met het ministerie en alle andere betrokken partijen de onnodige lastenverhoging tot een minimum beperken.