Wegvallen vrachtvluchten Schiphol zorgt voor economische schade

Vrachtvluchten zijn het kind van de rekening

08-09-2017 Gistermiddag vond in de Tweede Kamer de Ronde Tafel plaats over het zogenaamde Selectiviteitsbeleid op Schiphol. Dit beleid moest er voor zorgen dat juist mainportgebonden verkeer, waaronder vrachtvluchten, gewaarborgd werden op de luchthaven en vakantievluchten zouden worden uitgeplaatst naar ondere andere Lelystad. Vrijwel alle betrokkenen zijn het er over eens dat dit beleid heeft gefaald, nu Schiphol haar groeiplafond van 500.000 vliegbewegingen heeft bereikt. Volgens evofenedex zijn vrachtvluchten nu het kind van de rekening van dit beleid en de zogenaamde slotschaarste die is ontstaan dit jaar.

Vrachtvluchten geraakt door slotschaarste
Vrachtvluchten kunnen door de complexiteit van de luchtvrachtoperatie minder punctueel vliegen en wijken daardoor vaker af van de toegewezen slottijd. Hierdoor hebben vrachtvluchten minder historische rechten opgebouwd en krijgen zij minder slots toegewezen voor het nieuwe seizoen op de luchthaven. De verwachting is dat het aantal vrachtvluchten daardoor met ongeveer 20 procent terugloopt. evofenedex waarschuwt dat dit het Nederlandse vestigingsklimaat onder druk zet en leidt tot banenverlies en ernstige schade aan de logistieke sector in Nederland. evofenedex heeft dan ook zijn zorgen geuit aan staatssecretaris Dijksma en gepleit voor een alternatieve slotregeling voor vrachtvluchten of een ruimere slotallocatie. Hoewel de staatssecretaris hier niet negatief tegenover stond heeft zij weinig tot geen middelen om een dergelijk besluit op Schiphol door te voeren.

Maastricht: geen vervanging van Schiphol, wel groeipotentie
Tijdens de Ronde Tafel in de Tweede Kamer gaf Maastricht Aachen Airport (MAA) een deel van de vrachtvluchten te kunnen accommoderen van Schiphol. Daarbij gaf MAA ook aan dat de overheid dan wel dient te investeren in moderne douanefaciliteiten en een NVWA-laboratorium. evofenedex ziet potentie in MAA als een luchthaven die complementair is aan Schiphol voor het accommoderen van vrachtvluchten. Een strategische samenwerking tussen de luchthavens op vrachtgebied is gewenst, waarbij Schiphol de logistieke draaischijf voor luchtvracht blijft en toekomstige groei in luchtvracht kan worden opgevangen door MAA. 

Over twee weken vindt het Algemeen Overleg Luchtvaart plaats in de Tweede Kamer, evofenedex zal daarvoor de Kamerleden informeren over de gevolgen voor luchtvracht op korte termijn en de kansen voor de langere termijn.

Onze adviseur Mark
Contact

Vragen over vervoer?

Mark en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder