Doe ook mee aan het Oranje Handelsmissiefonds 2021

Leestijd: 5 minuten

05-07-2021  Het foodmerk Fairtrade Original zet de komende jaren flink in op het uitbreiden van zijn exportactiviteiten. Met hulp van het OHMF wil het bedrijf uit Culemborg vaste voet aan de grond krijgen in Zweden. “Als we onze impact significant willen vergroten, moeten we nog meer de grens over”, vertelt commercieel directeur Vidjai Jharap.

Samen met lokale ondernemers en boeren in Afrika, Azië en Latijns-Amerika maakt Fairtrade Original, op basis van originele recepten, diverse (biologische) producten voor een eerlijke prijs. “Zo ontwikkelen we al meer dan zestig jaar eerlijke handelsketens en maken we eerlijk eten en drinken bereikbaar voor iedereen”, legt Vidjai uit. “Een substantieel deel van onze omzet investeren we weer in projecten die de positie van onze handelspartners verder verbeteren.”

 

Beter bestaan

Fairtrade Original levert aan retailers, distributeurs en partners zoals de Wereldwinkels in binnen- en buitenland. Export zorgt voor ruim 25 procent van de omzet. Vidjai: “Naast het verder verstevigen van onze positie op de thuismarkt, ligt de focus nu ook op het uitbreiden van de exportactiviteiten om zo meer bereik te krijgen. Hierdoor kunnen we onze impact vergroten waardoor onze samenwerkingspartners een beter bestaan kunnen opbouwen.”

Ruim drie jaar geleden zijn we begonnen met de export naar Duitsland, vervolgt Vidjai. “We beschikken daar over een lokaal sales- en marketingteam, dat ook de markt in Oostenrijk en Zwitserland bedient. En sinds mei 2020 werken we in Frankrijk nauw samen met een distributeur.”

Beste exportstrategie

Met hulp van het OHMF wil Fairtrade Original de Zweedse markt betreden. Vidjai: “We hebben voor Zweden gekozen omdat de consument daar meer dan gemiddeld geïnteresseerd is in fairtrade en in biologische en eerlijke producten. Onderzoek wijst uit dat dit in bijvoorbeeld Spanje en Italië duidelijk minder het geval is. We willen voor Zweden de beste exportstrategie in kaart (laten) brengen. Daarbij maken we graag gebruik van de kennis en het netwerk van de OHMF-partners. Het zou mooi zijn als we een samenwerking kunnen aangaan met een grote lancerende partij die past binnen onze IMVO-rol. Bijvoorbeeld ICA, de Zweedse evenknie van Albert Heijn.”

Inmiddels heeft Vidjai al gesproken met vertegenwoordigers van de Nederlandse ambassade in Zweden. “Zij hebben ons weer in contact gebracht met bestaande distributeurs van Tony Chocolonely, waarvan ik er naar verwachting een aantal in september ga bezoeken. Met evofenedex hebben we gesproken over mogelijke aanpassingen van onze supply chain.”

Deelnemen aan het OHMF 2021?

Met het Oranje Handelsmissiefonds ondersteunen evofenedex, ING, EY, MKB-Nederland, het ministerie van Buitenlandse Zaken en RVO jaarlijks tien mkb-bedrijven met hun exportambities. Aanmelden voor 2021 kan via deze link.

Auteur: Marianne Elissen. Dit artikel staat in de globe die aanstaande donderdag uitkomt. De gehele editie van dit vakmagazine voor internationaal ondernemen is die dag te downloaden vanuit de Nieuwsflits.