24-08-2012  VNO-NCW, MKB Nederland en LTO Nederland hebben gisteren de campagne ‘Nederland leeft van Europa’ gelanceerd. Met de campagne willen de werkgeversorganisaties in aanloop naar de verkiezingen van 12 september bij de politieke partijen en de kiezers aandacht vragen voor het belang van de EU voor Nederland. Volgens de organisaties wordt de politieke discussie over Europa, zeker in verkiezingstijd, te veel gevoerd op basis van emoties.

Nederland verdient 180 miljard in Europa

In de brochure ‘Nederland leeft van Europa’ (zie bijlage) becijferden VNO-NCW, MKB Nederland en LTO dat driekwart van de Nederlandse export naar landen in de EU gaat. Met deze export wordt 120 miljard euro verdiend en zijn 1,5 miljoen banen gemoeid. Vanuit Nederland wordt nog eens 1400 miljard euro in Europa belegd; de winst hiervan bedraagt jaarlijks 60 miljard, aldus VNO-NCW, MKB-Nederland en LTO. De organisaties vinden het nodig ook deze cijfers voor te houden, omdat volgens hen te vaak alleen wordt benadrukt dat Nederland voor 90 miljard euro garant staat voor de zuidelijke lidstaten. Volgens hen valt de balans altijd nog positief uit voor ons land.

Europa ook EVO-thema in aanloop naar verkiezingen

Ook EVO vraagt aandacht voor Europa in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen. Het Nederlandse verladende bedrijfsleven heeft namelijk veel belang bij aandacht van Nederlandse politici voor onderwerpen waarover ‘Brussel’ beslist. Tijdens het EVO-Verkiezingsdebat zijn Europees beleid om uitstoot van schadelijke stoffen bij goederenvervoer te beperken en de liberalisering van het Europese weg- en spoorvervoer onderwerp van discussie.

Bijlagen