04-07-2014  De Duitse regering heeft de nieuwe Maut-structuur en haar plannen voor de komende jaren gepresenteerd. Er zijn hier een aantal veranderingen die de nodige gevolgen hebben voor bedrijven die transporten naar of door Duitsland.

Dit zijn de belangrijkste punten:

  • Per 01-01-2015 nieuwe Mautstructuur waarbij een apart tarief voor Euro VI is opgenomen.
  • Per 01-07-2015 zal het aantal tolplichtige Bundesstraßen met 1000 kilometer worden uitgebreid.
  • Per 01-10-2015 zal de ondergrens voor tolplichtige voertuigen van 12 ton totaalgewicht naar 7.5 ton worden verlaagd.
  • Per 01-07-2018 Maut voor vrachtwagens op het gehele Bundesstraßen- en autosnelwegennetwerk. 
    t/m 3 assen     4 assen of meer     
klasse euronorm huidig  vanaf 01-01-2015 huidig vanaf 01-01-2015
A VI 14,1 12,5 15,5 13,1
B V & EEV 14,1 14,6 15,5 15,2
C IV 16,9 15,7 18,3 16,3
D III 19 18,8 20,4 19,4
E II     27,4     19,8     28,8 20,4
F I & 0 27,4 20,8 28,8 21,4


De tarieven voor de meest vervuilende categorieën dalen ook. Dat komt door EU-regels die bepalen dat de duurste categorie maximaal het dubbele van de goedkoopste mag bedragen.