Wijzigingen voor landbouwtrekkers

Apk-plicht wordt ingevoerd en maximumsnelheid gaat omhoog

30-04-2019  Voor tractoren die een zogeheten maximumconstructiesnelheid hebben van meer dan 40 km per uur wordt binnenkort de apk-plicht ingevoerd. De maximumsnelheid gaat ook omhoog: van 25 naar 40 kilometer per uur.

In Nederland rijden zo’n 270.000 landbouwtractoren en talloze andere ‘langzame’ voertuigen op de weg, waaronder motorrijtuigen met beperkte snelheid (mmbs), zoals loaders, terminaltrekkers of heftrucks, met vaak een aanhangwagen.

Apk

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft onlangs het conceptwetsvoorstel voor het kentekenen en registreren van landbouw- en bosbouwtrekkers en motorrijtuigen met een beperkte snelheid gepubliceerd. Deze wet regelt dat in Nederland de apk-plicht voor ‘snelle’ tractoren - tractoren die een maximumconstructiesnelheid (mcs) hebben van meer dan 40 km per uur - wordt ingevoerd. Dit wordt gecombineerd met een snelheidsverhoging van deze voertuigen van 25 km naar 40 km/uur.

Registreren verplicht

De wetswijziging komt voort uit Europese regelgeving en had op 20 mei 2018 moeten ingaan. Nederland heeft dat niet gehaald, waardoor de Europese Commissie een procedure is gestart. Om daar onderuit te komen, moeten volgens de Europese Commissie álle bestaande en nieuwe landbouwtrekkers en gelijksoortige voertuigen worden geregistreerd, zodat de eigenaar en de maximumconstructiesnelheid van het voertuig bekend zijn. Dit is nodig om de apk-plicht te kunnen handhaven.

Kentekenplaat

Voor de landbouwvoertuigen waarmee bestuurders sneller willen gaan rijden dan 25 kilometer per uur is bovendien een kentekenplaat verplicht. De Ministerraad heeft ingestemd met het wetswijzigingsvoorstel, maar de Tweede Kamer en daarna de Eerste Kamer moeten nog akkoord geven. De bedoeling is dat de nieuwe regels dit najaar ingaan.

Veranderingen rijbewijs

In het kader van de verkeersveiligheid zijn bestuurders van dergelijke voertuigen sinds 1 juli 2015 verplicht een rijbewijs te hebben. Iedereen die in het bezit was van een trekkercertificaat en geen B-rijbewijs had, kreeg de gelegenheid om tot één jaar na de invoering (1 juli 2015) zijn certificaat om te wisselen voor een T-rijbewijs. Vanaf 1 juli 2016 was het trekkercertificaat niet meer geldig. Sindsdien moet gewoon examen worden gedaan bij het CBR op een landbouwtrekker met aanhangwagen.

Wie vóór 1 juli 2015 het B-rijbewijs heeft gehaald, mag hiermee landbouwtrekkers en mmbs’en besturen in de periode van 1 juli 2015 tot de datum dat het rijbewijs moet worden verlengd. Bij de eerstvolgende verlenging of vervanging ná 1 juli 2015 wordt de T-bevoegdheid automatisch toegevoegd. Na de overgangsperiode, 1 juli 2015 tot 1 juli 2025, mag een lbt of mmbs alleen nog maar worden bestuurd door chauffeurs met een T-rijbewijs.

Wie na 1 juli 2015 zijn C-rijbevoegdheid haalt of heeft gehaald, krijgt de T-rijbevoegdheid automatisch bijgeschreven. Bestuurders die al een C-rijbewijs hebben, hoeven niets te doen, want zij mogen gedurende de overgangsperiode tot 1 juli 2025 ook zonder dat de T-rijbevoegdheid is bijgeschreven op lbt’s en mmbs’en rijden. Bij de eerstvolgende verlenging van het C-rijbewijs na 1 juli 2015 wordt de T-bevoegdheid automatisch bijgeschreven.

Onze ledenadviseur Martijn
Contact

Vragen over vervoer?

Martijn en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder