26-09-2016 De Duitse merken tonen op de vrachtautobeurs IAA Zwaar hun elektrische vrachtauto's voor distributieverkeer. Iveco legt bij zijn concepttruck 'Z' de nadruk op bio-lng, maar dan voor de lange afstanden. Als de truck een deel van de route andere trucks autonoom volgt, moet dat ook invloed hebben op de cabine-inrichting.

Zero emissie

In samenwerking met brandstoffenproducent Petronas wil Iveco afscheid gaan nemen van brandstoffen van fossiele herkomst en vloeibaar gas uit biogasinstallaties gebruiken om de CO2-emissie naar 'Z of Zero' te brengen. In de twee gastanks zit met 1200 liter voldoende brandstof om de auto 2.200 kilometer te laten rijden. Bandenproducent Michelin participeert in de Z Truck door levering van banden met een lage rolweerstand en ingebouwde sensoren voor meting van temperaturen, spanning en slijtage.

Informatie

Spiegels ontbreken aan de aerodynamische cabine. Een kleine camera neemt het werk over. De chauffeur krijgt alle informatie over omgeving en truck geprojecteerd, volgens Iveco is de cabine een 'Human Machine Interface' die de juiste informatie op de juiste tijd en op de juiste plek toont.

Autonoom

De werkplek is futuristisch en gaat uit van trajecten waarin de truck autonoom ander trucks volgt. Zo zijn de handvatten van de 'vliegtuigstuur' inklapbaar omdat ze bij 'treintje rijden' niet nodig zijn. En wat even niet nodig is, moet de chauffeur ook niet in de weg zitten.

Comfort

De chauffeur is in de visie van Iveco ook een planner die in de cabine kantoorwerk doet en leeft. In de 'vensterbank' is ruimte om te eten aan een klaptafeltje. De cabine is aan de achterkant een halve meter uitschuifbaar gemaakt, waardoor de chauffeur tijdens rustperiodes ruimte krijgt in de ingebouwde douche of keuken.

De beurs IAA is in Hannover en loopt nog tot en met donderdag.