Nadenken over het aanpassen van het huidige wagenpark is nu al noodzakelijk.

Leestijd: 2 minuten

03-11-2020  Sommige ondernemers hebben een brief ontvangen waarin hun gemeente aankondigt dat er in 2025 een zogeheten zero-emissiezone wordt ingesteld in het centrum. Bedrijfs- en vrachtauto’s mogen zo’n zone alleen inrijden als hun voertuig geen CO2 uitstoot. In sommige gemeenten komt deze maatregel bovenop een bestaande milieuzone. 

Gevolgen zero emissie zone

Ook al lijkt 2025 ver weg, een strategie voor mogelijke investeringen in het wagenpark is nu al nodig. Pieter van Schaijk, beleidsadviseur duurzaamheid bij evofenedex, waarschuwt ondernemers: “Bedrijven met voertuigen van vóór 2018 doen er verstandig aan te inventariseren of er in de gemeenten waar zij het meest komen een zero-emissiezone wordt ingesteld. Het gevolg kan namelijk zijn dat een ondernemer met een bestel- of vrachtauto die vóór 2018 op datum is gesteld, vanaf dat moment niet meer welkom is in de binnenstad. Dat is vooral lastig voor mkb-bedrijven in de bouw en horeca. Zij rijden vaak met bestelauto’s die tussen de 10 tot 15 jaar oud zijn. Maar ook grotere bedrijven moeten rekening houden met de impact van de zero-emissiezones op hun logistiek wanneer zij in de binnenstad moeten leveren.”

Zones in 30 tot 40 gemeenten 

Zo’n 30 tot 40 gemeenten, waaronder Amsterdam, Rotterdam, Zutphen, Almere en Nissewaard hebben in 2014 al de ambitie uitgesproken om hun stadslogistiek emissievrij te maken. In het Klimaatakkoord is afgesproken dat 30 tot 40 gemeenten vanaf 2025 een zero-emissiezone instellen. Uiterlijk vier jaar van tevoren dienen zij hun plannen daarvoor kenbaar te maken aan bedrijven. Verschillende steden zijn nu al druk bezig om deze plannen vorm te geven. Voor enkele steden, waaronder Leiden, Den Haag en Apeldoorn, staat al vast dat het vrachtvervoer  in de binnenstad in 2025 geheel uitstootvrij moet zijn.

Webinar zero-emissiezones

Op 2 december organiseren wij een webinar over de ontwikkelingen rondom zero-emissiezones en de gevolgen voor het mkb. “Je moet als bedrijf voorkomen dat je met een wagenpark met voertuigen van voor 2018 in de problemen komt wanneer je de grote steden in moet, en dan overhaaste beslissingen moet nemen voor investeringen. Neem deel aan dit webinar en weet waarop jij je de komende jaren moet voorbereiden”, besluit Pieter.
Het webinar is voor leden en niet-leden gratis toegankelijk.

Onze adviseur Mark
Contact

Vragen over vervoer?

Mark en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder