18-10-2016  De doorstroming en verkeersveiligheid op de N35 tussen Almelo en Zwolle laten te wensen over. De goederenstromen van productie- en handelsbedrijven die zijn gevestigd aan de N35 lopen daardoor flinke vertraging op, vooral bij de ongelijkvloerse kruisingen.

Plan

EVO pleit al langere tijd voor de verbetering van deze verbinding tussen de economische centra Zwolle en Twente. Inmiddels wordt de weg op diverse delen van het traject aangepakt. Over de structurele aanpak van de N35 bij Raalte is echter nog geen besluit genomen.

Steun

Het plan van de provincie Overijssel om hier een ongelijkvloerse kruising aan te leggen, heeft de steun van EVO. Samen met de provincie en andere regionale partijen heeft EVO zich bij de Tweede Kamer hard gemaakt voor dit plan, want door de aanleg van een ongelijkvloerse kruising bij de N35/N348 en het spoor kan het verkeer vlot doorrijden en behoren de wachtrijen voor de verkeerslichten en de slagbomen tot het verleden.

Kosten

De aanpak van het knooppunt Raalte is een belangrijk onderdeel van de totale verbetering van de Rijksweg 35 Zwolle-Almelo. De provincie is bereid om het grootste deel van de kosten voor zijn rekening te nemen. Het totale plan kost circa 45 tot 50 miljoen euro.

Toezegging

In een overleg tussen provincie en Rijk heeft minister Schultz van Infrastructuur en Milieu onlangs de toezegging gedaan om in overleg met de regio te onderzoeken of de rijksbijdrage van zo’n 12 miljoen euro kan worden geregeld door onder meer meevallers uit de aanbestedingen van andere N35-trajecten in knooppunt Raalte te investeren. De financiering is daarmee nog niet definitief geregeld, maar de toezegging is een stap op weg naar de aanpak van dit knelpunt in de N35.