Hoe blijf jij aantrekkelijk voor jouw medewerkers?

Ester geeft een masterclass tijdens het online event Mens&werk in de logistiek op 29 oktober

13-10-2020  Loopbaanontwikkeling is een belangrijk onderwerp geworden, constateert Ester Leibbrand van loopbaanbureau SAM&. “Werkgevers moeten zich steeds meer onderscheiden om aantrekkelijk te zijn en te blijven voor werknemers, maar zij zijn er natuurlijk ook zelf bij gebaat het personeel duurzaam inzetbaar te maken.”

‘Een leven lang ontwikkelen’ is de missie van Ester Leibbrand, oprichter en mede-eigenaar van SAM&, bureau voor loopbaanmanagement. Medewerkers moeten gestimuleerd worden zich hun leven lang te ontwikkelen, zodat ze duurzaam inzetbaar, gelukkig en vitaal in hun werk blijven. Opleiden en coaching hoort daarbij, maar er zijn ook andere mogelijkheden. Als de fit tussen werkgever en werknemer maar passend is en blijft.

Het bedrijfsleven wordt zich steeds meer bewust van het belang van loopbaanontwikkeling, zegt Leibbrand. “Maar ook heeft de overheid nog nooit zoveel geld en middelen vrijgemaakt om in te grijpen op de arbeidsmarkt. Het is dus een belangrijk onderwerp geworden.” Leibbrand legt uit waarom dit zo is. “Organisaties moeten zich steeds meer onderscheiden om aantrekkelijk te zijn en blijven voor werknemers. Daarbij spelen de ontwikkelmogelijkheden een belangrijk rol. Logisch dat werkgevers hier zo goed mogelijk op willen inspelen, maar ze zijn er natuurlijk ook zelf bij gebaat het personeel duurzaam inzetbaar te maken.”

Ester - Sam&

 

Werkgeluk

Welke rol kan een werkgever spelen om medewerkers hierin zoveel mogelijk te stimuleren? “Je zult wat wij noemen het goede gesprek moeten voeren. Zo’n twee keer per jaar gaat de (direct) leidinggevende dan om de tafel met de medewerker om te vragen hoe het met hem gaat: hoe vindt hij zijn werk? Is hij helemaal blij of zijn er bepaalde dingen die hij anders zou willen? Of heeft hij behoefte aan verbreding of verandering van werkzaamheden? Als goede werkgever bied je vervolgens aan om daarbij te helpen. Dat kan door middel van opleiding of coaching, maar misschien ook eenvoudigweg door het werk anders in te richten. In dat soort dingen ligt de kiem van het werkgeluk.”

Onze handjes

Een heel grote groep mensen, vooral werknemers op lbo+/mbo-niveau, is niet gewend om over dit soort dingen na te denken, constateert Leibbrand. “Ook veel medewerkers in de logistiek behoren tot deze groep; denk bijvoorbeeld aan de chauffeur of orderpicker. Voor hen is het ook belangrijk dat ze in de gelegenheid worden gesteld het beste uit zichzelf te halen. Het is onze grootste groep werknemers, 60 procent van de werkende bevolking; het zijn onze makers, onze handjes. Als deze 60 procent er morgen niet meer is, stort onze samenleving in elkaar als een natte doos. Dus deze mensen moeten wel in hun werk gestimuleerd blijven worden.”

En misschien hoor je, als je doorvraagt, toch wel dingen die een werknemer graag anders zou zien, gaat Leibbrand verder. “Misschien vindt Kees van 57 het best zwaar op zijn heftruck. Zou hij dan een ander transportmiddel kunnen gaan bedienen? Zijn werktijden aanpassen? Of ten dele ander werk gaan doen, bijvoorbeeld orderpickers begeleiden of mentor worden?” Jobcrafting noemt Leibbrand dat: ervoor zorgen dat het werk goed aansluit bij de behoeften en sterke kanten van de werknemer. “Een kleine wijziging kan soms net het verschil maken.”

Roeping

Niet voor alle functies is dat even gemakkelijk, weet Leibbrand. Bij de orderpickers en soortgelijke functies is het verloop hoog. “Dat is ook geen wonder, want in die functies wordt bijna niet geïnvesteerd. Bij de gemiddelde orderpicker zie je dat hij het maximaal tot heftruckchauffeur schopt. Dus daar valt nog veel te winnen, want er zijn ook andere mogelijkheden. Je kunt zo iemand ook opleiden voor werk met een geautomatiseerd systeem, of tot voorraadbeheerder, ploegbaas of planner. Of tot wat ze in Engeland geïntroduceerd hebben: de learning ambassador. Dit zijn de jongens van de werkvloer die er een extra taak bij hebben: een vinger aan de pols houden bij de collega’s. Gaat het goed met ze, of hebben ze iets nodig? En het mes snijdt aan twee kanten: voor de leerambassadeur zelf is het leuk en het is fijn voor zijn collega’s. Je creëert weer nieuwe rollen waar mensen zich in kunnen ontwikkelen. Gelukkig komen dat soort functies hier ook steeds vaker voor.”

Pluspunten

In deze tijd is het voor bedrijven, ook die in handel en logistiek, best lastig goede medewerkers aan zich te binden en te behouden. “Je zult moeten investeren in de pluspunten. Je moet de logistiek op een eerlijke en aantrekkelijke manier beschrijven: het is dynamisch, divers, er zijn goede doorgroeimogelijkheden, er wordt veel aan opleiden gedaan. Zodat mensen die het vak nog niet kennen, snappen wat er van ze wordt gevraagd, en wat die ontwikkelmogelijkheden dan zijn. En daar maak je dan in het halfjaarlijkse gesprek afspraken over.”

Online masterclass op 29 oktober

Tijdens het online arbeidsmarktevent Mens&werk in de logistiek op 29 oktober ben je - op een interactieve manier - in 2,5 uur helemaal up-to-date met de trends en ontwikkelingen op de dynamische arbeidsmarkt. Zo krijg je tijdens de mini masterclass van Ester inzicht en handvatten hoe je met je medewerker praktisch aan de slag kan als het gaat om ontwikkelen, binden en boeien. Daarnaast biedt de masterclass inzicht op welke manier jij jouw managementstijl kan herkennen en wat jij zelf eventueel zou kunnen versterken om zodoende de ontwikkeling van die medewerkers goed te begeleiden.

Marinke
Contact

Vragen over de arbeidsmarkt?

Marinke en de andere juristen helpen je graag verder