Zo houd je heftruckchauffeurs duurzaam inzetbaar

Een kleine wijziging kan soms net het verschil maken

Werkgevers moeten goed nadenken over hoe zij hun heftruckchauffeurs kunnen behouden. De gemiddelde leeftijd loopt namelijk rap op en een aanwas van jonge bestuurders stokt, zo blijkt uit onderzoek van Blom Opleidingen. Meer waardering en meer vrouwen opleiden zouden wel eens oplossingen kunnen zijn om de vergijzing voor te blijven.

De gemiddelde leeftijd van een heftruckchauffeur in Nederland is ruim 50 jaar, zo blijkt uit onderzoek van Blom Opleidingen onder een kleine veertienhonderd chauffeurs die dagelijks op de heftruck werken. De vergrijzing loopt in hoog tempo op, want bij een vergelijkbaar onderzoek in 2018 lag de gemiddelde leeftijd nog op 44 jaar. Als de vergijzing in dit tempo doorzet, hebben veel bedrijven binnen een paar jaar een tekort aan goede heftruckchauffeurs. Volgens Blom moeten bedrijven dan ook in actie komen om een dergelijk scenario te voorkomen. Een van de mogelijkheden daarvoor is meer vrouwelijke heftruckchauffeurs inzetten. Tussen 2015 en 2018 steeg hun aandeel van 6 naar 12 procent, maar de afgelopen twee jaar zakte dat weer terug naar 8 procent.

Vrouwvriendelijk

Volgens Maarten Dullaert, commercieel manager bij Blom Opleidingen, liggen daar kansen. “Vrouwelijke heftruckchauffeurs zijn doorgaans preciezer en voorzichtiger. Dat komt de veiligheid ten goede. Maar het dalende percentage roept de vraag op of de werkomgeving wel vrouwvriendelijk genoeg is.” Meer vrouwen op de werkvloer heeft overigens ook een positief effect op de veiligheid, omdat dit het zogenoemde haantjesgedrag voorkomt.

Een andere opvallende uitkomst uit het onderzoek is dat een ruime meerderheid van de ondervraagde heftruckchauffeurs zich niet of nauwelijks gewaardeerd voelt. Chauffeurs die positief zijn over hun leidinggevende zeggen dat zij betrokken worden bij het oplossen van knelpunten en bij het analyseren van ongevallen. Overigens zijn de meeste ondervraagden trots op het bedrijf waarvoor ze werken en zijn ze tevreden met het salaris.

Veiligheid

Uit het onderzoek blijkt verder dat bedrijven veiligheid steeds hoger in het vaandel hebben staan. Zo zijn de meeste chauffeurs in het bezit van een certificaat dat vijf jaar geldig is en wordt er geïnvesteerd in veiligheid, zoals verkeersplannen en goedgekeurde stellingen. Toch menen veel chauffeurs dat er nog wel een schepje bovenop kan. Zo blijft het lastig om goed zicht te hebben vanaf de heftruck. Op het wensenlijstje staan dan ook extra camera’s op bijvoorbeeld het vorkenbord, of een 360-gradencamera.

De grootste ergernis over collega’s op de heftruck is het gebruik van de smartphone tijdens het rijden. Bijna een kwart zegt zeer geregeld een collega append of bellend aan te treffen. Ongeveer 15 procent ziet wekelijks een collega tegen een stelling aanrijden en ongeveer één op de tien ziet collega’s lading verliezen. Opvallend is wel dat bijna de helft van de ondervraagden zegt de veiligheidsprotocollen niet goed te kennen. Dullaert: “Wat helpt is het betrekken van medewerkers bij het analyseren van ongevallen en oplossen van knelpunten, maar dat gebeurt in slechts een minderheid van de magazijnen op structurele basis.”

In gesprek

Volgens Ester Leibbrand van loopbaanontwikkelingsbureau Sam& doen werkgevers er goed aan in gesprek te gaan met het personeel, en goed te luisteren. “Als je doorvraagt, hoor je toch wel dingen die een werknemer graag anders zou zien. Misschien vindt Kees van 57 het best zwaar op zijn heftruck. Zou hij misschien een ander transportmiddel kunnen gaan bedienen? Zijn werktijden aanpassen? Of ten dele ander werk gaan doen, bijvoorbeeld orderpickers begeleiden of mentor worden?” Jobcrafting noemt Leibbrand dat: ervoor zorgen dat het werk goed aansluit bij de behoeften en sterke kanten van de werknemer. “Een kleine wijziging kan soms net het verschil maken.”

Aanmelden HR-update

Wil je meer weten over het vinden, binden en behouden van (nieuwe) medewerkers in de logistiek? Meld je aan voor de HR-update en krijg iedere maand de laatste trends en actualiteiten rondom HR in de logistiek en de dynamische arbeidsmarkt in je mailbox.

Dit artikel is eerder gepubliceerd in evofenedex magazine (december 2020).

Onze ledenadviseur Marjolein
Contact

Vragen over gevaarlijke stoffen?

Marjolein en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder