Secretaris-generaal Godfried Smit van de European Shippers' Council over de naderende brexit

evofenedex organiseert 3 juli brexit-webinar samen met partners

29-06-2020  Als wij secretaris-generaal Godfried Smit van de European Shippers' Council vragen wat hij ervan vindt dat de Britse regering ervoor gekozen heeft de Europese Unie hoe dan ook op 1 januari 2021 te verlaten, zegt hij dat de Britten dit eigenlijk al gedaan hebben per 1 februari 2020. “In vergaderingen met de lidstaten over wetgeving zitten zij al niet meer in de zaal. Op basis van de huidige overgangsmaatregel wordt op handelsgebied echter net gedaan alsof de Britten nog lid zijn.”

De grootste zorg van Godfried Smit bij een no deal brexit is dat Europese exporteurs minder gemakkelijk toegang krijgen tot de Britse markt. “Als je marge drie procent is en in de toekomst het invoerrecht drie procent wordt, moet je je prijs verhogen. Ben je dan nog voldoende concurrerend? Wat de douanecontroles betreft, brengen de Britten een fasering aan waarbij de intensiteit wordt opgevoerd. Dit kan leiden tot logistieke problemen in havens en op vliegvelden. Net als haperende automatisering van douanesystemen. Bovendien ligt het VK mijlenver achter op Franrijk, België en Nederland bij het opleiden van voldoende douaneambtenaren.”

Gunnen

Het Verenigd Koninkrijk (VK) geeft momenteel aan dat zij de onderhandelingen met de Europese Unie (EU) niet willen verlengen met een maximum van twee jaar. Of dit zal resulteren in een no deal brexit, vindt Godfried een heel moeilijke vraag. “Hoewel alle voorspellingen tot nu toe niet zijn uitgekomen, blijft het een reële optie. Er rest ons nog een goede zes maanden om een handelsverdrag af te sluiten. Ik geloof niet dat een volwaardig handelsakkoord in zo’n korte tijd kan worden uitonderhandeld. Zeker niet omdat op aardig wat terreinen nog geen reëel zicht is op een oplossing. Als er geen list wordt verzonnen, betekent dit dat als het niet lukt, wij terugvallen op de regels van de Wereldhandelsorganisatie. Daarin worden onder meer invoerrechten geheven en kunnen standaarden uit elkaar groeien.”

Toch heeft Godfried hoop: “Het komt zelden voor dat staten tot een akkoord komen dat een achteruitgang oplevert. Maar de onderhandelaars zullen flink wat inventiviteit nodig hebben om een list te verzinnen. Dat zou een raamakkoord met een implementatieperiode kunnen zijn. Hiervoor is niet echt een wettelijke basis maar door de oplopende druk worden zaken misschien toch vloeibaar. Voorwaarde is wel dat de onderhandelaars dit elkaar dan wel gunnen.”

Duidelijke visie

Op hoe de EU en het VK op handelsgebied het beste zouden kunnen samenwerken na de brexit, heeft Godfried een duidelijke visie: “Een modern handelsverdrag zoals met Canada in 2017 is afgesloten [CETA, red.] verdient de voorkeur als basis voor de internationale handel. Hiermee kun je veel goederen en diensten op elkaars markten afzetten zonder eerst de ingrediënten of het design aan te passen en kunnen we vasthouden aan de Europese standaarden. Een handelsakkoord is echter slechts een onderdeel van de onderhandelingen over de toekomstige relatie. Het is ook belangrijk dat er goede afspraken worden gemaakt over een gelijk speelveld ten aanzien van onder meer staatssteun aan bedrijven, afspraken over consumentenbelastingen als btw en accijns, zee- en luchttransport, veiligheid, datagebruik en privacy. Vanwege de nabijheid en intensieve handelsrelatie met het VK kunnen afspraken over deze thema’s niet worden uitgesteld of onderschat.”

Godfried Smit

Minder marktgewicht

Tot slot vragen wij Godfried wat wij zullen missen na de brexit. “Allereerst missen wij in Europa dan de schaalvoordelen van de markt. De Britse markt is net zo groot als die van de tien kleinste EU-economieën samen. Dit zal toekomstige handelsakkoorden beïnvloeden, omdat de EU na de brexit minder marktgewicht in de schaal legt. Slimme onderhandelaars zullen daar gebruik van maken. Daarnaast sloot de Britse visie vaak aan bij de EU-visie in onderhandelingen over tal van onderwerpen. Met name Nederland zal op zoek moeten naar andere Europese partners.”

Webinar

Voor ondernemers die willen weten welke veranderingen dit met zich meebrengt en hoe zij zich daar praktisch goed op kunnen voorbereiden, organiseert evofenedex vrijdag 3 juli een brexit–webinar in samenwerking met het ministerie van Buitenlandse Zaken, de Nederlandse ambassade in Londen, de Britse ambassade in Den Haag, de Douane, Portbase en Beurtvaartadres. Aanmelden is noodzakelijk voor deelname en vol = vol, dus wees er snel bij.

Peter
Contact

Vragen over de brexit?

Peter helpt je graag verder