"We willen het veiligste DC van Nederland zijn"

Bij een succesvolle veiligheidsaanpak is het belangrijk dat niet alleen de directie dit ondersteunt, maar ook alle medewerkers.

26-05-2021 In 2020 won het distributiecentrum (DC) van Albert Heijn in Zwolle goud tijdens de verkiezing Prijs Veiligste Magazijn. Joost de Bont, Veiligheidsdeskundige Logistiek bij Ahold Delhaize, het moederbedrijf van Albert Heijn, Etos, Gall & Gall en Ahold Delhaize Coffee Company, was hier nauw bij betrokken. Hoe heeft Albert Heijn dit aangepakt? En hoe hebben ze deze prijs uiteindelijk weten te bemachtigen? De Bont vertelt over hun aanpak voor verbetering van veiligheid, gedragen door alle medewerkers die er dagelijks werken.

Het DC in Zwolle is één van de 5 Albert Heijn DC’s in Nederland. Het is een groot retail magazijn met twee hallen: houdbaar en vers. Per week wordt er ongeveer 5,5 miljoen colli (te verzenden stukgoederen) herverdeeld. De ene helft is cross dock stroom (rechtstreekse overslag zonder de goederen eerst op te slaan). De andere helft wordt door orderpickers van een pallet naar een rolcontainer omgezet. En zo vertrekken alle producten weer per vrachtwagens naar de winkels van Albert Heijn. Er wordt 24 uur per dag gewerkt met ongeveer 1000 mensen in 3 shifts, 7 dagen per week. Per dienst zijn er dus zo’n 300 tot 400 mensen op de vloer die samenwerken om alle filialen van de supermarkt goed gevuld te houden. Naast efficiënt moet dit proces vooral veilig gebeuren.  
 

banner-magazijnupdate


Visie en doelen

De Bont stelt: “De directie van een bedrijf wil natuurlijk altijd dat de medewerkers de hoogst mogelijke productie behalen en het snelste werken, maar dat mag nooit ten koste gaan van de veiligheid van de medewerkers. Want ook veiligheid voor alle medewerkers valt onder hun verantwoording.” Daarom heeft de logistieke directie van Albert Heijn besloten om tijd, budget en mensen beschikbaar te stellen om de veiligheidsvisie waar te maken en ten uitvoer te brengen. Dit begint allemaal met een heldere visie en doelen. Op logistiek directieniveau van Albert Heijn werd de volgende visie voor veiligheid vastgesteld:

  • We willen de veiligste DC’s van Nederland zijn. 
  • Onze leidinggevenden geven altijd het goede voorbeeld en stimuleren veilig gedrag. 
  • We geven de juiste voorlichting en instructies over veilig werken. 
  • We zien veilig werken als een persoonlijk belang en als een gezamenlijke verantwoordelijkheid.

Bij een succesvolle veiligheidsaanpak is het belangrijk dat niet alleen de directie dit ondersteunt, maar ook alle medewerkers. De kracht van herhaling is een manier om iedere medewerker dagelijks te herinneren aan de veiligheidsboodschap. Albert Heijn besloot naar alle medewerkers alleen maar te communiceren: ‘wij zijn de veiligste van Nederland’, en publiceerde dit motto op alle op relevante communicatie-uitingen, van poster tot presentatie en alle overige interne documentatie. Want dat is uiteindelijk wat iedereen moet weten; bij alles wat je doet, zorg dat je de veiligste bent van Nederland. 

“Op deze manier zorgen we ook dat veiligheid een belang van alle medewerkers wordt. Om zo een open cultuur te stimuleren, dat als iemand een goed idee heeft over veiligheid, dat dat ook gehoord wordt. Dat betekent dat je je eigen verantwoordelijkheid moet nemen voor veiligheid en dus niet aan een onveilige situatie voorbij kunt lopen met de gedachte; dat is iets wat de directie maar moet oplossen. In het veiligste DC is veiligheid namelijk van iedereen en zorg je ervoor dat je met zijn allen deze klus klaart. En dat is een noodzakelijk iets om verkozen te kunnen worden tot het veiligste DC van Nederland,” aldus De Bont.

En dan zijn er natuurlijk de utopische doelen: alle DC’s 100% veilig. Natuurlijk, je wilt zo weinig mogelijk ongelukken, liefst nul. Maar iedereen weet: waar mensen werken, worden fouten gemaakt, helaas soms met letsel. Het doel van het DC in Zwolle was om vooral te leren van dit traject: leren om te kijken of we het iedere dag een beetje beter kunnen doen.

Albert Heijn goud veiligste magazijn
Tijdens de vorige editie van de Prijs Veilgiste Magazijn werd Albert Heijn DC Zwolle uitgeroepen tot het veiligste magazijn van Nederland.


Veranderen

Om het veiligste DC van Nederland te kunnen worden, formuleerde Albert Heijn een aantal belangrijke doelstellingen:

  • Een nieuw verkeersplan voor het DC.
  • Het creëren van draagvlak voor oplossingen van “hotspots” door dit traject gezamenlijk met de medewerkers op te zetten. 
  • Het vergroten van veiligheidsbewustzijn en eigenaarschap. 

Het tekenen van een verkeersplan is niet het moeilijkste project. Het concrete plan is bij wijze van spreken in 3 weken getekend. Maar de grote uitdaging was, dat het een plan van iedereen werd. En daar werd ruim de tijd voor genomen. De Bont legt uit: “Het is noodzakelijk om de medewerkers mee te laten denken, om zo draagvlak te krijgen en samen oplossingen te bedenken. Natuurlijk moet het wel voldoen aan alle wetgeving, richtlijnen en kaders, maar tegelijkertijd wilden we zoveel mogelijk de wensen van de medewerkers inwilligen om zo het veiligheidsbewustzijn om hoog te krijgen.“

Volgens De Bont is investeren in techniek de gemakkelijkste en snelste manier om een fysiek veilige werkplek te faciliteren. Bijvoorbeeld door te investeren in spiegels, veiligheidsborden of bluespots op interne transportmiddelen. Verder stelt hij dat het ook niet heel ingewikkeld is om ervoor te zorgen dat documentatie, een RI&E en instructies beschikbaar zijn. De Bont: “Het moeilijkste om te veranderen, is het gedrag van mensen. Medewerkers doen dit werk misschien al wel 15, 20 jaar achter elkaar op dezelfde manier, dus waarom zou je dat veranderen? Het werkte toch goed? Terwijl ze misschien wel elke dag iets van een onveilige situatie tegen kunnen komen. Deze mensen moet je bewust bekwaam maken.”

Praktijkvoorbeelden van Albert Heijn DC Zwolle

Het veiligste DC van Nederland

En zo werd het DC van Albert Heijn begin 2020 verkozen tot het veiligste magazijn van Nederland. De hotspot aanpak, de reachtruckcompetitie en de veiligheidskamer droegen daadwerkelijk bij tot verandering van gedrag en veiligheid. Maar het begint allemaal met een visie en doelen die worden gedragen door de logistieke directie. Veiligheid is namelijk elke dag prioriteit voor iedereen, het maakt niet uit wie je bent of wat voor werk je doet. Voor veiligheid is geen concurrentie.

Ook meedoen?

Wil je weten hoe veilig jouw magazijn is? Schrijf je dan in voor de Prijs Veiligste Magazijn. Zowel kleine magazijnen (25 medewerkers of minder) als grote magazijnen (meer dan 25 medewerkers) maken kans op goud, zilver of brons. Inschrijven kan tot 1 juli 2021.

Heb je nog iets meer tijd nodig?

Schrijf je dan in voor de magazijnupdate en krijg maandelijks trends, tips en to do’s over een veilig en efficiënt magazijn in je mailbox.