“We hadden al een coronaprotocol klaarliggen”

Leestijd: 8 minuten

27-05-2020  Door de coronacrisis bestellen consumenten veel meer online en dat merken ze bij Cycloon Post en Fietskoeriers. De afgelopen weken zijn tientallen nieuwe mensen begonnen bij het bedrijf, dat dankzij e-learning medewerkers goed kan inwerken. Ook het vinden van nieuwe arbeidskrachten blijkt nu een stuk makkelijker, waardoor het bedrijf versneld kan groeien.

Het is 12 maart, even na zessen. Terwijl Nick Vreeswijk zijn verjaardag viert, verschijnen premier Mark Rutte en hoofd infectieziektebestrijding van het RIVM, Jaap van Dissel, op het tv-scherm. Nederland gaat strenge maatregelen nemen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Thuiswerken wordt vanaf die dag de norm en sociale contacten moeten worden vermeden. Mede-eigenaar Vreeswijk van Cycloon Post en Fietskoeriers organiseert nog diezelfde dag een bijeenkomst met een deel van zijn personeel. Het bedrijf noemt zichzelf een sociale en duurzame bezorgexpert en heeft onder meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst voor het sorteren en bezorgen van post en zet fietskoeriers in om pakketten duurzaam te bezorgen.

Vreeswijk: “Na die persconferentie schoot wel even de vraag door mijn hoofd wat dat zou betekenen voor ons bedrijf. Al snel schakelden we om. We hadden al een coronaprotocol klaarliggen en binnen een dag was dit aangescherpt en gecommuniceerd. Elke keer als de regering de maatregelen aanscherpte, konden wij dat ook snel doen. Zo hebben we vaste teams van sorteerders gemaakt die op verschillende tijden werken, waardoor ze de anderhalvemeterregel in acht kunnen nemen.”

Cycloon- Nick Vreeswijk
Nick Vreeswijk: “Elke keer konden we snel schakelen als er iets veranderde.”

 

Pakketten

Na een iets rustiger eerste week werd het snel drukker. “Wat post betreft blijft het wel achter”, aldus Vreeswijk, “maar het aantal pakketten dat bezorgd moet worden stijgt explosief. Sommige klanten verzenden nu honderden procenten meer pakketten dan voorheen.” Hij gaat dan ook met spoed op zoek naar nieuwe fietskoeriers. “Afgelopen november en december moesten we alle zeilen bijzetten om mensen te vinden. Dat was ontzettend lastig, maar nu niet. Veel flexwerkers zitten thuis en de eerste ontslagrondes zijn inmiddels achter de rug. We kunnen nu dus aan genoeg mensen komen. Door de crisis is de groeiambitie die we dit jaar hadden gesteld, een verdubbeling van het aantal pakketten, nu al bereikt.”

Dat klinkt mooi, maar al die nieuwe mensen moeten ook nog aan het werk worden gezet en hebben daar tekst en uitleg bij nodig. Vreeswijk: “We hebben onze eigen e-learning, genaamd Cycloon-academie, waar mensen individueel aan deelnemen. Daar is dus geen direct contact bij nodig. En het piepkleine stukje uitleg waar praktijk bij nodig is, kan met instructies op afstand.”

Het nieuwe normaal

Dat de overgang en uitbreiding naar ‘het nieuwe normaal’ zo makkelijk verloopt, stemt hem tevreden. “We hadden heel veel twijfels, onder andere over de logistiek. Maar alles gaat eigenlijk verrassend goed. Omdat wij same-day-delivery en next-evening-delivery bieden, fietsen we vooral ’s avonds. Voorheen kwamen alle koeriers om 17.30 uur naar de hub en werden de pakketten verdeeld. Dat doen we nu anders. De eerste shift haalt om 16.45 uur pakketten op, de tweede om 17.30 uur enzovoorts. Onlangs zijn we door een gemeente waar we actief zijn gecontroleerd en zij zijn tevreden over onze werkwijze.”

Nog een voordeel van de maatregel dat zoveel mogelijk mensen thuis moeten werken is dat koeriers minder vaak met pakketten terugkomen. “Het afleverpercentage is wel gestegen ja”, vertelt Vreeswijk. “Mensen zijn vaker thuis, en anders hun buren wel.” Wel wordt er contactloos afgeleverd. “Dat is al bijna normaal. Als de deur opengaat, doen wij een stap achteruit zodat er minimaal anderhalve meter afstand blijft. We vragen of we het pakket net over de drempel binnen mogen zetten en of wij namens de ontvanger de handtekening voor ontvangst mogen plaatsen.”

 

Cycloon fietskoeriers
Het afleveren van pakketten gaat wel iets anders in de anderhalvemetersamenleving.

 

Makkelijk

Vreeswijk verwacht dat de drukte ook de komende tijd blijft. “Ik zie nog geen volle winkelstraten binnen nu en drie maanden. Bovendien hebben mensen nu ervaren hoe makkelijk online bestellen is. Ik denk dat een deel dat blijft doen.” Terugkijkend op de eerste weken van de crisis is Vreeswijk vooral bijgebleven hoe enorm flexibel iedereen binnen het bedrijf is. “Via Teams overleggen we met de regiobedrijfsleiders. Elke keer konden we snel schakelen als er iets veranderde. Iedereen nam een deeltje van de puzzel voor zijn rekening. Dat was ontzettend gaaf om te zien. Ik ben ook zo blij dat de postmedewerkers en fietskoeriers zo flexibel waren. We kunnen veel meer aan als je buiten de gebaande paden gaat, dat heb ik wel geleerd. Dat gevoel wil ik graag vasthouden.”

Dit artikel is eerder gepubliceerd in evofenedex magazine. De foto's bij dit artikel zijn van Cycloon.


Pocketguide Mens&werk in de logistiek

Om handels- en productiebedrijven meer en beter inzicht te geven in de gevolgen van de dynamische arbeidsmarkt hebben wij praktijkverhalen en tips van bedrijven en experts verzameld. Voorbeelden van en tips over robotisering, het meekrijgen van medewerkers op de werkvloer bij veranderingen, nieuwe manieren van personeel werven en de Wet arbeidsmarkt in balans. Je kunt het boekje kosteloos aanvragen.

Marinke
Contact

Vragen over de arbeidsmarkt?

Marinke en de andere juristen helpen je graag verder