Zo zet gastdocent Audrey tools in voor optimalisatie van het exportproces

Audrey volgde zelf zo'n twintig jaar geleden onze opleiding exportbinnendienst

Het Amerikaanse Apex Tool Group is een van de drie grootste producenten van gereedschap in de wereld, met merken als GearWrench, Wiss, Nicholson, Crescent, Lufkin en Weller. In Emmen staat het ‘Center of Competence’ voor de EMEA-regio. In een showroom met muren vol handgereedschap ontmoeten we Customer Service manager Audrey Root. Een aantal keer per jaar is zij gastdocent bij ons.

Een verkoopbinnendienst die ook sales doet, vertel eens.

“Bij Apex is het zo ingericht dat de key-accountmanagers de grote accounts op zich nemen. De middelgrote of kleine klanten worden rechtstreeks commercieel door mijn afdeling opgepakt. We zijn er vanaf de offerte-aanvraag tot en met de logistieke afhandeling. We houden ons bezig met de uitvoeraangifte, certificaten van oorsprong, de EUR.1’s, maar maken ook zelf afspraken over prijs, contracten, levering, etc. Daarmee zijn we dus een hele commerciële afdeling, maar logistiek is voor ons ook heel belangrijk. Export is de omgekeerde import, hoe beter wij onze export op orde hebben des te beter kan onze klant importeren. En wij zijn een beetje de spil tussen alle interne en externe disciplines, dienen altijd een helicopter view te hebben.”

Komen goederen eerst naar het distributiecentrum?

“In 90% van de gevallen wel. De producten die hier in de showroom hangen komen allemaal van zusterfabrieken, wereldwijd. De goederen komen hier binnen en distribueren we in het EMEA-afzetgebied. We zien wel een toename in zogenaamde dropshipments. Waarom zou je goederen eerst naar Emmen halen als het ook rechtstreeks kan? We zitten er alleen maar tussen voor de coördinatie en zaken als het factureren en het opmaken van documenten.”

Verkoopbinnendienst, sales, doen jullie nog meer?

“We doen ook alle douanezaken zelf, ook voor import. Je kunt dat uitbesteden, maar wij willen die kennis in huis hebben, uiteindelijk zijn we er zelf eindverantwoordelijk voor. We zijn AEO-gecertificeerd, hebben alle vergunningen in huis. Als Center of Competence moet je die competentie natuurlijk wel uitstralen.

Klopt het dat je de cursus export binnendienst bij ons hebt gedaan?

“Ja, maar dat is al meer dan twintig jaar geleden dat ik de cursus export binnendienst volgde. Daar leerde ik het verhaal achter de documenten en samenhang met andere elementen van het proces. Daar heb ik nog steeds profijt van!”

Is Apex aan veel betalingsrisico’s blootgesteld?

“Die zijn er natuurlijk altijd wel. We zien dat op dit moment de dollars niet zo makkelijk uit bepaalde landen komen. Toch hebben we er voor gekozen om dit niet af te dekken met een verzekering, maar zoeken zekerheid in vooruitbetaling of het werken met een L/C. Op zich gaat er zelden iets mis, in de twintig jaar dat ik hier nu werk heb ik maar één keer een behoorlijk bedrag moeten afschrijven.

Vraag gratis de opleidingengids aan

In onze opleidingengids is de feedback van cursisten, waaronder de wens om meer tijd voor praktijk in de opleidingen te plannen, terug te zien. Ook vertellen Audrey en andere docenten over hun praktijkervaring en hoe zij die gebruiken in de opleiding. We helpen je bij het maken van de juiste keuzes en denken ook graag mee bij het verbeteren van je logistieke en internationale operatie.

Onze opleidingsadviseur Justin
Contact

Hulp nodig bij het kiezen van een opleiding?

Justin en de andere opleidingsadviseurs helpen je graag verder