Zo zorgt docent Wouter voor een veilige bedrijfscultuur bij het werken met gevaarlijke stoffen

De juiste bedrijfscultuur zorgt voor een veilige werkomgeving

30-01-2019  Gevaarlijke stoffen, wat zijn de wettelijke regels en hoe ga je er mee om? Docent Wouter van der Werf-Advocaat (37) weet er alles van.

Hoe beland iemand in de wereld van de gevaarlijke stoffen?

“Tien jaar geleden ben op zoek gegaan naar een nieuwe uitdaging. Dat ik wilde lesgeven was voor mij duidelijk, maar waarin? Toen ik mijn schoonvader, specialist gevaarlijke stoffen, vroeg hoe het zat met de regelgeving in zijn vakgebied kreeg ik drie wetboeken voor mijn neus. Na heel wat uren studeren heb ik mijn diploma veiligheidsadviseur gehaald en ben ik begonnen als zelfstandig adviseur en docent gevaarlijke stoffen. Ik geef nu al tien jaar les in de voorschriften voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, onder andere voor evofenedex.”

Hoe probeer jij cursisten optimaal voor te bereiden op de praktijk?

“Ik ben van mening dat leren leuk wordt wanneer er een intrinsieke motivatie is. Ik breng de informatie voor de cursisten terug naar de alledaagse praktijk. Is hen bijvoorbeeld dat symbool voor gevaarlijke stoffen opgevallen op hun deodorant of op producten in het keukenkastje? Ik pas zo mijn lesstof aan op het werkterrein van de cursist. Zo heeft een productiemedewerker een andere uitleg nodig dan een aankomend veiligheidsadviseur.

Iets anders wat ik doe is wetgeving gebruiken die past bij de bedrijfsomgeving van de cursist, zoals vrijstellingsregelingen. Als een bedrijf bijvoorbeeld 1100 transportbewegingen heeft met gevaarlijke stoffen en nog geen gebruikmaakt van de vrijstellingsregeling, dan is het erg handig om te weten hoe je die regels kunt toepassen. Dat kan op jaarbasis duizenden euro’s schelen.

Al verschilt de motivatie wel per deelnemer. Wat mij opvalt, is dat de bedrijfscultuur sterk bepalend is voor de motivatie. Als het bedrijf daadwerkelijk het belang inziet van de wet- en regelgeving tonen de cursisten ook meer interesse. Het mag nooit een verplicht nummertje worden. Wanneer ik merk dat een cursist weinig betrokkenheid toont, dan is dat juist voor mij een uitdaging om ze bij de les te houden. Met aansprekende voorbeelden worden ook deze deelnemers zich meer bewust van de risico’s en de regels. Ik zie het als een uitdaging om niet alleen de cursisten te motiveren, maar een veiligheidsbewuste bedrijfscultuur te creëren. Door de juiste bedrijfsvoorbeelden te geven en ruimte te bieden voor discussie worden de deelnemers zich veel meer bewust van de risico’s en de wet- en regelgeving.”

Wanneer ben jij tevreden?

“Inmiddels heb ik rond de 30.000 studenten en deelnemers begeleid de afgelopen twintig jaar. Wanneer ik een groep heb kunnen motiveren en ze de behandelde lesstof niet langer zien als ‘lastig’ of ‘een verplicht nummertje’, dan ben ik tevreden. En als dan bij een volgende audit of training blijkt dat er verbeteringen zijn gemaakt en de motivatie er nog steeds is, dan ga ik met een goed gevoel naar huis!”

Vraag gratis de opleidingengids aan

In onze gloednieuwe opleidingengids is de feedback van cursisten, waaronder de wens om meer tijd voor praktijk in de opleidingen te plannen, terug te zien. Ook vertellen Wouter en andere docenten over hun praktijkervaring en hoe zij die gebruiken in de opleiding. We helpen je bij het maken van de juiste keuzes en denken ook graag mee bij het verbeteren van je logistieke en internationale operatie.

Onze opleidingsadviseur Justin
Contact

Hulp nodig bij het kiezen van een opleiding?

Justin en de andere opleidingsadviseurs helpen je graag verder