09-09-2014  Het CDA maakt zich zorgen over de luchtvrachtpositie van Schiphol, nu Air France-KLM bekend heeft gemaakt de vrachtdivisie in te krimpen. CDA-Kamerlid Sander de Rouwe gaat hierover Kamervragen stellen.

De Rouwe vreest dat door het besluit van Air France–KLM de strategische positie van Schiphol onder druk komt te staan. ‘We moeten onze strategische positie in de lucht niet opgeven en moeten alert zijn. Ik ben benieuwd hoe het kabinet daar gevolg aan geeft in het licht van Nederland Distributieland’, zegt de Rouwe dinsdag in het Financieele Dagblad.

Vrachtvloot

Vorige week kondigde Air France-KLM aan de vrachtvloot van dochter Martinair de komende twee jaar fors te reduceren van negen naar 3 vliegtuigen. EVO liet hierop weten dat het juist van het grootste belang is dat er een groot netwerk van verbindingen is met voldoende concurrerende aanbieders.

EVO vreest al langer voor verschraling van het luchtvrachtaanbod op de nationale luchthaven en pleit dan ook voor een beleid waarin ruimhartiger met landingsrechten wordt omgegaan. De Rouwe wil dinsdag tijdens het vragenuurtje opheldering over de kwestie van staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu.

Onderzoek

Momenteel doet Mansveld onderzoek naar kansen om de positie van Schiphol in relatie tot de BV Nederland te versterken. Dit naar aanleiding van VVD’er Ton Elias die eerder het gebrekkige aanbod van vrachtvluchten op Schiphol aan de orde stelde. EVO is, als vertegenwoordiger van 20.000 in Nederland gevestigde handels- en productiebedrijven bij de opzet van dit onderzoek betrokken. Halverwege november worden de uitkomsten verwacht.