28-05-2014   Als vrachtauto’s van 44 ton door de Europese Unie mogen rijden, wordt het goederenvervoer milieuvriendelijker en efficiënter. EVO en TLN willen daarom dat minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu zich in de Europese Transportraad hard maakt voor Europese toelating.

Europa

De Transportraad, waarin alle Europese vervoersministers vertegenwoordigd zijn, bespreekt op 5 juni of de EU grensoverschrijdend vervoer van vrachtauto’s van 44 ton toestaat.

Gewicht

In de Europese Unie verschilt het maximaal toegestane gewicht van vrachtauto’s per land. Momenteel is het maximumgewicht van voertuigcombinaties in België, Luxemburg, Frankrijk, Italië en Engeland 44 ton en in Nederland zelfs 50 ton.

Regelgeving

Europese regelgeving houdt het grensoverschrijdend vervoer tot 44 ton tussen deze lidstaten echter tegen. Alleen tussen Nederland, België en Luxemburg mogen dankzij het Benelux-verdrag vrachtauto’s van 44 ton de grens over.

Economie

EVO en TLN zien het toestaan van vrachtauto’s van 44 ton voor het grensoverschrijdende vervoer als een belangrijke stap in het vervolmaken van de interne Europese markt.