skipToContentskipToFooter

Uit welke stappen en fases bestaat een exportmarketingplan?

Bij het ontwikkelen van een exportmarketingplan kun je drie stappen volgen. In de openklappers onderaan de pagina vind je nog meer informatie door op de plus te klikken. Daarnaast bevat de whitepaper Exportplan in 7 stappen ook interessante informatie over dit onderwerp.

1. De informatiefase

De fase waarin informatie wordt verzameld met betrekking tot de plannen van de onderneming (wat wil het bedrijf?), de mogelijkheden en beperkingen van het bedrijf om de plannen uit te voeren (wat kan het bedrijf) en wat biedt de beoogde markt voor verkoopmogelijkheden.

2. De strategische fase

De verzamelde informatie geeft de basis om te komen tot het vaststellen van doelstellingen: WAT wil het bedrijf binnen enkele jaren bereiken? Daarna moet ook de vraag beantwoord worden HOE wil het bedrijf dat gaan doen.

3. De operationele fase

Hierin moeten de actieplannen worden gemaakt om vast te leggen:

  • Welk product gaan we leveren?
  • Waar gaan we het naar toe brengen?
  • Wat zijn de culturele spelregels in dat land?
  • Hoe willen we de promotie doen?
  • Wat moet de prijsstelling zijn?
  • Wie gaan de plannen uitvoeren?
  • Wat is het kosten/batenplaatje?

Belangrijke informatie

Alle 3 de fases nader toegelicht

Vragen over internationaal ondernemen?

Rostislav en zijn collega's helpen je graag verder

Rostislav