skipToContentskipToFooter

Royal Delft, een bedrijf waar ambacht en innovatie samenkomen

Royal Delft is een bedrijf met een lange historie, waar ambacht en innovatie de basis van het succes vormen. Mirjam Boon werkt er als exportmanager en houdt zich tevens bezig met de steeds belangrijkere e-commerce.

Met wat voor producten blijft een bedrijf nu al 370 jaar succesvol?

Het klassieke Delfts Blauw is wereldwijd bekend, maar Royal Delft heeft altijd volop geïnnoveerd. Om een voorbeeld te noemen: toen er na de Tweede Wereldoorlog geen vraag was naar het traditionele aardewerk, ging het bedrijf prachtig bouwkeramiek maken. En door de huidige samenwerking met designerlabel Moooi ontstaan ook weer nieuwe, eigentijdse producten.”

Hoe brengen jullie je producten op de markt in het buitenland?

“Wij werken in elk land rechtstreeks samen met een beperkt aantal luxere warenhuizen. Zo bouwen we een band op met onze klanten, blijven de producten exclusief en houden we de service op niveau. De collecties stellen we in overleg met de klant samen en wij zijn in staat trends naar ons toe te trekken. Het is een vrij intensieve benadering van export, maar ons product leent zich bij uitstek voor deze exclusieve distributie.”

Pakken jullie de e-commerce op dezelfde manier aan?

“Daarvoor werken wij samen met luxe online retailplatforms. Per platform bekijken we of dit qua vormgeving en de andere merken die daar worden verkocht past bij onze exclusieve producten, zodat we de merkbeleving van een showroom kunnen evenaren. Zo behouden wij onze uitstraling en exclusiviteit, terwijl we een veel groter publiek kunnen bereiken dan via de department stores”

Wat zijn jullie belangrijkste afzetmarkten buiten Nederland?

“Via onze eigen webshop verkopen we wereldwijd aan consumenten. De samenwerkingen met de luxe warenhuizen zijn er vooral in de Verenigde Staten, Canada, India en Japan. In die landen wordt onze ambachtelijke werkwijze enorm gewaardeerd. Bovendien wonen in Noord-Amerika van oudsher veel mensen met een Nederlandse achtergrond, die onze producten ook als hún erfgoed zien. Landen als Portugal, Brazilië, Macau en Hongkong, waar we vooral actief zijn dankzij de samenwerking met Moooi, zijn wat nieuwer voor ons. De e-commerce is nu nog vooral op Noord-Amerika gericht. Voor ons is b2b daarom nog niet heel breed. Maar er zijn volop mogelijkheden dit uit te breiden. Bijvoorbeeld middels de samenwerking met kunstenaars als een van de pijlers onder onze buitenlandse verkoopambities. Maar wij denken altijd goed na welke stap we in welke markt met welke producten willen zetten, zodat de kwaliteit en service op hoog niveau blijven.”

Over het bedrijf

  • Opgericht in: 1653
  • Hoofdkantoor: Delft
  • Aantal werknemers: 50
  • Belangrijkste exportproduct: Delfts Blauw aardewerk
  • Voornaamste exportregio’s: Noord-Amerika, Japan en India
  • www.royaldelft.com

OHMF-winnaar

Het bedrijf is op 1 november 2023 op het Nationaal Export Event gekroond als 1 van de 10 winnaars van het Oranje Handelsmissiefonds (OHMF). Het fonds selecteert op basis van de kracht van het product of dienst, ambities, duurzaamheid en de motivatie om te starten of uit te breiden in het buitenland. De winnaars worden in 2024 ondersteund door de partners (waaronder evofenedex) van het OHMF om hiervoor een stap in de goede richting te kunnen zetten. Het prijzenpakket bestaat onder andere uit hulp van het internationale netwerk van de partners, deelname aan een handelsmissie, ondersteuning bij het vinden van zakenpartners en kennisondersteuning vanuit de partners, zoals het maken van een solide exportplan. 

Dit artikel is ook verschenen in globe, het vakmagazine van evofenedex voor internationaal ondernemen.

Vragen over internationaal ondernemen?

Evert-Jan en zijn collega's helpen je graag verder

evert-jan evofenedex