skipToContentskipToFooter

Tips voor een goede voorbereiding

Deelnemen aan een handelsmissie is voor veel mkb’ers een ver-van-hun-bedshow. Zo’n missie is alleen iets voor grote bedrijven en bovendien erg duur, zo wordt vaak gedacht. Om die misverstanden uit de wereld te helpen, legt evofenedex uit wat een handelsmissie precies is, wat je als ondernemer moet doen om mee te kunnen en wat dat allemaal kan opleveren.

Er gaan meer deuren open

Om bij het begin te beginnen: wat is een handelsmissie nu precies? In simpele woorden: een handelsmissie is een reis naar het buitenland met een groep ondernemers. De belangrijkste reden voor ondernemers om mee te gaan is het leggen van nieuwe contacten. Dan kan zowel met het bedrijfsleven zijn als met de overheid. Vaak gaat er een minister of staatssecretaris mee. Bij de economische missie naar Maleisië en Vietnam is dat zelfs de minister-president. Door hun aanwezigheid gaan er voor jou als ondernemer meer deuren open dan normaal.

Programma en kosten

Het programma verschilt per handelsmissie, maar bestaat veelal uit een mix van bedrijfsbezoeken, individuele gesprekken met potentiële buitenlandse zakenpartners en overheden, netwerkdiners en netwerkevenementen. De prijs om deel te nemen aan een missie varieert. Om een beeld te geven: de missie naar Maleisië en Vietnam in 2023 was 950 euro. Dit bedrag is exclusief reis- en verblijfkosten.

Hoe bereid je je voor op een missie?

Ga je mee op handelsmissie om je te oriënteren of ben je al wat langer bekend met het desbetreffende land? Wat de reden ook is, een voorbereiding op het land, de cultuur en de do’s en don’ts van het zakendoen is altijd een goed startpunt. Om je hiermee op weg te helpen raden we je aan om de landeninformatie op onze website te checken. Hierin vind je per land algemene informatie en praktische tips terug.

Een vervolgstap is om een profiel op te stellen van de bedrijven die je wilt ontmoeten. Denk aan wat ze doen, wie de belangrijke contactpersonen zijn en wat je uit welk contact wilt halen. En last but not least: zorg voor een excellente ‘elevator pitch’ van je bedrijf, een uitstekende presentatie en uiteraard voldoende visitekaartjes.

Toch begint het echte werk pas na afloop: een goede follow-up. Neem hier de tijd voor, ook al word je weer thuis opgeslokt door de hectiek van alle dag. Een tip is om voorafgaand aan de handelsmissie al een dagdeel in te ruimen in je agenda, eventueel samen met je salesteam, voor de follow-up. En zorg na die eerste vervolgstap dat het contact warm blijft. Heb geduld en verwacht niet meteen succes. Internationaal succesvol zijn is vaak een kwestie van de lange adem.

Overweeg je om een keer mee te gaan op handelsmissie? We hebben alvast een paar handige links op een rijtje gezet om je verder op weg te helpen.

Vragen over internationaal ondernemen?

Alice en haar collega's helpen je graag verder

Alice evofenedex