skipToContentskipToFooter

Onze ledenadviseurs beantwoorden jaarlijks meer dan duizend vragen op het gebied van internationaal ondernemen. Of het nu gaat om de juiste keuze en het gebruik van, de invoerbepalingen in een nieuwe exportmarkt of douanezaken. Vragen over het toepassen van de Incoterms® 2020-regel staat steevast in de top-3. 

De exacte vraag die is gesteld

De ICC Incoterms® 2020-regel Carriage and Insurance Paid To (CIP) verplicht de verkoper om een goederentransportverzekering met een allriskdekking af te sluiten. Betekent zo’n dekking automatisch dat alle schade is gedekt?

Antwoord van de ledenservice

Nee, dit is zeker niet het geval. Bij CIP moet de verkoper volgens de Incoterms® 2020 een goederentransportverzekering met allriskdekking afsluiten (institute cargo clause A). Deze verzekering dekt alle van buitenkomende onheilen. Toch betekent dit niet automatisch dat alle risico’s gedekt zijn. Zo zijn vertragingsschade en schade door ondeugdelijke verpakkingen, eigen gebrek of bederf van een product niet standaard meeverzekerd bij een allriskdekking. Daarnaast is schade door roekeloosheid of opzet van de verzekerde nooit gedekt bij een goederentransportverzekering. Een veelvoorkomende clausule in een polis is daarom: “Niet verzekerd is schade als de betreffende verzekerde de schade met opzet of door roekeloosheid heeft veroorzaakt.” Opzet en roekeloosheid uitsluiten van de dekking zorgt er ook voor dat de verzekeraar geen schade vergoedt aan degene(n) die schade heeft geleden door het handelen van de verzekerde. Het is in beginsel wel aan de verzekeraar te bewijzen dat de schade door opzet of roekeloosheid is veroorzaakt.

Hoe goed ben jij op de hoogte van alle regels?

Test je kennis en weet direct waar jij en je collega’s staan. Aan het einde van de quiz krijg je de score en de juiste antwoorden.

Vragen over internationaal ondernemen?

Alice en haar collega's helpen je graag verder

Alice evofenedex