Exportmarketingplan

Bij het ontwikkelen van een exportmarketingplan kun je drie stappen volgen:

1. De informatiefase
De fase waarin informatie wordt verzameld met betrekking tot de plannen van de onderneming (wat wil het bedrijf?), de mogelijkheden en beperkingen van het bedrijf om de plannen uit te voeren (wat kan het bedrijf) en wat biedt de beoogde markt voor verkoopmogelijkheden.

2. De strategische fase
De verzamelde informatie geeft de basis om te komen tot het vaststellen van doelstellingen: WAT wil het bedrijf binnen enkele jaren bereiken? Daarna moet ook de vraag beantwoord worden HOE wil het bedrijf dat gaan doen.

3. De operationele fase
Hierin moeten de actieplannen worden gemaakt om vast te leggen:

  • Welk product gaan we leveren?
  • Waar gaan we het naar toe brengen?
  • Wat zijn de culturele spelregels in dat land?
  • Hoe willen we de promotie doen?
  • Wat moet de prijsstelling zijn?
  • Wie gaan de plannen uitvoeren?
  • Wat is het kosten/batenplaatje?

Belangrijke informatie

Alle 3 de fases nader toegelicht
Onze ledenadviseur Alice
Contact

Vragen over internationaal ondernemen?

Alice en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder