skipToContentskipToFooter

Uitleg en toepassing CBAM-rekenformule

Vanaf 1 januari 2026 geldt het Europese mechanisme voor koolstofgrenscorrectie (CBAM). Bedrijven die CBAM-goederen importeren in de Europese Unie (EU) krijgen dan te maken met administratieve verplichtingen én directe kosten. In dit artikel leer je hoe je jouw CBAM-heffing berekent.

De CBAM-heffing is gebaseerd op de hoeveelheid ingebedde CO2 in het product, verminderd met de EU ETS-benchmark en eventuele reeds betaalde emissies. De formule luidt:

Te betalen CBAM-heffing =

(ingebedde CO2 - EU ETS-benchmark - reeds betaalde emissies) × ETS-prijs × netto gewicht

Waarbij:

  • Ingebedde CO2: uitstoot bij productie buiten de EU, op basis van werkelijke data van de leverancier of standaardwaarden.
  • EU ETS-benchmark: gemiddelde uitstoot van vergelijkbare producten binnen de EU.
  • ETS-prijs: prijs van een CBAM-certificaat, gekoppeld aan het Europese emissiehandelssysteem (Emissions Trading System, ETS).

Duurzaamheidswetgeving in 2026 - dit moet je weten

In dit webinar op 28 oktober praten experts van evofenedex je bij over de laatste ontwikkelingen en leggen we de verbinding tussen CBAM en andere relevante wetten zoals EUDR, CSRD en de Forced Labour Product Ban. Exclusief voor leden van evofenedex.

Webinar_wetgevingshuis_web.jpg

Voorbeeld ter illustratie

Stel je importeert 100 ton staal met een ingebedde CO2 van 2 ton CO2 per ton staal, een EU ETS-benchmark van 1 ton, en een ETS-prijs van 85 euro per ton. Dan betaal je:

(2 - 1) × 85 × 100 = 8500 euro

Voor ijzer en staal worden de kosten geraamd tussen de 50 en 100 euro per ton. Dit kan een aanzienlijke impact hebben op je kostprijs en marges. Een complicerende factor is dat deze kosten pas in 2027 moeten worden afgedragen, mogelijk een jaar nadat de goederen zijn verkocht. De boekhouding zal hier tijdig op moeten inspelen.

Uitdagingen bij het berekenen

Een juiste berekening vereist gedetailleerde emissie-informatie van leveranciers. Transparantie in de keten is hiervoor essentieel. Hoewel er standaardwaarden bestaan (op basis van wereld- of regiogemiddelden), zijn deze voor de definitieve CBAM-periode vanaf 2026 nog niet gepubliceerd. Ook de officiële EU ETS-benchmarks ontbreken nog. Voorlopige schattingen zijn beschikbaar via IACBAM, maar officiële bevestiging vanuit de EU ontbreekt. Zonder deze gegevens is het lastig om realistische budgetten op te stellen of prijsafspraken te maken.

Kom nu al in actie

Importeurs (of hun indirecte douanevertegenwoordigers) zijn verantwoordelijk voor het bepalen of hun goederen onder CBAM vallen. De regeling geldt voor iedereen die jaarlijks meer dan 50 ton CBAM-goederen importeert. Zonder registratie als Geautoriseerde Aangever kun je vanaf 2026 geen CBAM-goederen meer invoeren. Ook indirecte vertegenwoordigers zijn verplicht deze status aanvragen. Bedrijven doen er daarom verstandig aan nu al in actie te komen.

De Nederlandse Emissieautoriteit beoordeelt aanvragen binnen 120 tot 150 dagen. Tijdig indienen is dus essentieel. Deze vier maatregelen kun je nu al nemen:

  1. Vraag tijdig autorisatie aan.
  2. Verzamel emissiegegevens van leveranciers.
  3. Richt interne processen in voor compliance en kostenbeheersing.
  4. Maak kosteninschattingen op basis van voorlopige EU ETS-benchmarks en ETS-prijzen.

Wacht niet tot je zending stil komt te staan of je eerste boete binnenkomt. Onderneem nu al actie. Heb je vragen? Neem contact op met de ledenservice van evofenedex voor advies op maat.

CBAM verandert snel – blijf op de hoogte

De CBAM-regeling is complex en in ontwikkeling. Om koolstoflekkage tegen te gaan onderzoekt de Europese Commissie uitbreiding van de scope naar meer complexe producten. Ook andere landen, zoals het Verenigd Koninkrijk, werken aan vergelijkbare mechanismen.

Om op de hoogte te blijven kun je dit nu al doen:

Vragen over internationaal ondernemen?

Alice en haar collega's helpen je graag verder

Alice evofenedex