skipToContentskipToFooter

Veel exporterende bedrijven maken gebruik van distributeurs om producten aan te kunnen bieden op een buitenlandse markt. Bij evofenedex komen regelmatig vragen binnen rondom het samenwerken met een distributeur. Met stip op nummer 1 staan vragen rondom het beëindigen van de samenwerking met een distributeur.

Ledenvraag

Wij willen een samenwerking met een distributeur beëindigen. De samenwerking heeft ongeveer negen jaar geduurd. Hoe kunnen wij, zonder risico’s, de overeenkomst opzeggen?

Het antwoord van onze jurist

“Ik kijk altijd eerst of er in de overeenkomst een heldere clausule over beëindiging is opgenomen en of er een redelijke opzegtermijn is overeengekomen. Als dit het geval is, kun je dit vaak aanhouden. Maar ook zonder overeenkomst ben je in de praktijk aan bepaalde spelregels gebonden. Wat veel exportmanagers niet weten, is dat er sprake is van een distributieovereenkomst, als je regelmatig zakendoet met eenzelfde distributeur. Je kunt dus niet van de ene op de andere dag de samenwerking beëindigen zonder rekening te houden met een redelijke opzegtermijn. De stelregel hierbij is dat de minimale opzegtermijn drie maanden is en dat elk jaar dat de samenwerking duurt, hier een maand bijkomt. In dit specifieke geval – er is sprake van een samenwerking van negen jaar – zou een redelijke opzegtermijn twaalf maanden zijn. Echter, dit beoordeel ik per geval en het is ook nog afhankelijk van andere omstandigheden, zoals van de onderlinge verhouding tussen de distributeur en de leverancier.

Let wel op: het niet in acht nemen van de juiste termijn kan ervoor zorgen dat de distributeur recht heeft op een vergoeding. Mijn tip is altijd om, voordat je een samenwerking aangaat, vooraf duidelijke afspraken te maken over het opzeggen van de distributieovereenkomst. Dat voorkomt een hoop onduidelijkheid en eventueel gedoe achteraf.”

Vragen over internationaal ondernemen?

Evert-Jan en zijn collega's helpen je graag verder

evert-jan evofenedex