Leveringsvoorwaarden

De leveringsvoorwaarden moeten antwoord geven op de vraag voor wiens rekening en risico de goederen worden vervoerd

Er bestaan diverse standaard leveringsvoorwaarden. De meest gebruikte zijn de voorwaarden die zijn vastgesteld door de Internationale Kamer van Koophandel, de Incoterms 2000. Wordt in het contract verwezen naar leveringsvoorwaarden, dan moet daarbij zijn vermeld welke voorwaarden van toepassing zijn. 

Incoterms 2010

De Incoterms zijn in 2010 herzien. Van de 13 terms bekend onder Incoterms 2000 zijn er 4 vervallen (DAF, DES, DEQ en DDU) en zijn er 2 nieuwe bijgevoegd (DAP - Delivery At Place en DAT - Delivery At Terminal). De 'Incoterms' bestaan uit elf verschillende (gecodeerde) voorwaarden, waarbij een verdeling van kosten en risico's is vastgelegd. Het geeft dus de taakverdeling aan zoals die wordt afgesproken door koper en verkoper. Grofweg zijn de terms verdeeld in vier categorieën: de E-terms, F-terms, C-terms en D-terms. 

Onder de E-term:

  • EXW - Ex Works
    zijn alle kosten van het vervoer en de risico's van verlies of beschadiging voor rekening van de koper; de verkoper heeft geen grip op het vervoer en kan de vervoerder geen opdrachten geven. 

Onder de F-terms:

  • FCA - Free Carrier
    FAS - Free alongside ship
    FOB - Free on board
    zijn de kosten van het hoofdvervoer voor rekening van de koper en zijn de risico's van verlies of beschadiging tijdens dat hoofdvervoer eveneens voor zijn rekening; ook hier heeft de verkoper geen grip op het vervoer.

Onder de C-terms:

  • CFR - Cost and freight
    CIF - Cost, insurance and freight
    CPT - Carriage paid to
    CIP - Carriage and insurance paid to
    zijn de kosten van het hoofdvervoer voor rekening van de verkoper; de risico's van verlies of beschadiging tijdens dat hoofdvervoer zijn voor rekening van de koper. Omdat het hoofdvervoer voor rekening van de verkoper komt, lijkt het alsof hij de vervoerder aanstuurt; de koper voert echter de regie over het laatste deel van het vervoer, inclusief de feitelijke aflevering. 

Onder de D-terms:

  • DAT - Delivery At Terminal
    DAP-  Delivery At Place
    DDP - Delivered duty paid
    zijn de kosten van het vervoer en de risico's van verlies of beschadiging voor rekening van de verkoper; de D-terms bestaan uit 4 verschillende terms. Alleen onder de terms DAT en DDP heeft de verkoper het vervoer volledig in de hand; voor de overige D-terms geldt dat de koper de regie voert over het laatste deel van het vervoer. 

Veilig - riskant

  • De voor de koper 'veiligste' Incoterm is DDP. Onder die conditie worden de goederen bij hem afgeleverd. Zowel de kosten van het vervoer als de risico's van schade of vermissing tijdens dat vervoer zijn voor rekening van de verkoper.
  • De voor de koper meeste risico's voor de koper zitten in de conditie EXW. Hij zal dan zelf het vervoer moeten regelen en betalen. Ook het risico van schade of vermissing is voor zijn rekening.
Onze bedrijfsjurist Peter
Contact

Advies nodig of vragen?

Peter en de andere bedrijfsjuristen helpen je graag verder