Organisatorische maatregelen

Aan te raden beveiligingsmaatregelen

  • alle inkomende en uitgaande personen gaan via bewaking of receptie
    • bezoekersregeling
    • bezoekers zijn vooraf aangemeld
    • bezoekers dragen zichtbaar een speciale bezoekerspas
    • bezoekers worden opgehaald en teruggebracht door de gastvrouw /-heer
    • de NAW-gegevens van de bezoeker worden geregistreerd
  • medewerkers moeten zich kunnen identificeren bij binnenkomst of vertrek, bijvoorbeeld met een personeelsbadge
  • bij overwerken moet een registratie worden bijgehouden van deze personen
  • bepaalde delen van het bedrijf/terrein die extra attractieve goederen of geheime bedrijfsinformatie herbergen, indelen, zodat daar alleen geautoriseerde personen mogen komen
  • sleutelbeheerprocedure waarin (schriftelijk) is vastgelegd wie welke toegangssleutels heeft. Dit geldt voor zowel de toegang van gebouwen en het terrein als voor de afgeschermde gebieden van punt 5
  • gebruikmaken van bewaking tijdens kantooruren (receptie) en ook buiten kantooruren. Het bewakingspersoneel zal rondes moeten lopen om de gebouwen en terreinen nauwlettend in de gaten te kunnen houden. Er kunnen ook camera's worden geïnstalleerd
  • minimaal gebruik van toegangsdeuren, zeker na kantoortijd. De andere toegangsdeuren of poorten moeten adequaat zijn gesloten en beveiligd
  • afsluitprocedures: wie sluit wanneer, wat en waar af

Ondanks maatregelen heeft vrijwel elk bedrijf te maken met interne diefstal. In de zomervakantie is de bezetting kleiner en is dus de sociale controle minder. Laat kleine dingen, zoals het meenemen van 'zakjes suiker voor de camping', niet oogluikend toe. Het kan gemakkelijk een bedrijfscultuur worden.

Methoden om interne diefstallen te beperken

  • voorraadcontroles
  • controles van declaraties
  • registreren van werktijden
  • controle op ziekteverzuim, bijvoorbeeld een keertje langsgaan op ziekenbezoek
  • minimaal werken met contant geld
  • betrouwbaar personeel inzetten

Ook bedrijfsspionage is diefstal. Fraude kan vaak een eerste stap zijn naar de uiteindelijke diefstal. Te denken valt aan de vervalsing van voorraadgegevens, vrachtdocumenten en handtekeningen voor ontvangst.

Onze bedrijfsjurist Peter
Contact

Advies nodig of vragen?

Peter en de andere bedrijfsjuristen helpen je graag verder