Technologie

Goederen goed kunnen worden ingezet bij illegale activiteiten, zoals computerapparatuur en chips, verdienen de hoogste beveiliging.

Verladers hoeven niet aan specifieke beveiligingseisen te voeldoen. Wel zijn er initiatieven ter bescherming dit soort goederen.

Het Container Security Initiative (CSI)

Een geautomatiseerd informatiesysteem identificeert risicovolle containers met als bestemming de Verenigde Staten. US officers screenen de containers op de plaats van vertrek, dus vóórdat ze in de VS arriveren. Iedere container krijgt een specifieke code die informatie van verlader, vervoerder en ontvanger samenvoegt. De uitklaring verloopt zo sneller en de douane heeft meer overzicht. Bij aankomst in de VS is er minimaal oponthoud. Deelnemende havens moeten röntgenapparatuur installeren en inspecties consistent uitvoeren. De volgende havens doen mee:

  • Canada: Halifax, Montreal en Vancouver
  • Nederland: Rotterdam
  • Frankrijk: Le Havre
  • Duitsland: Bremerhaven en Hamburg
  • België: Antwerpen
  • Singapore
  • Japan: Yokohama, Tokyo, Nagoya en Kobe
  • Hong Kong
  • Zweden: Göteborg
  • Verenigd Koninkrijk: Felixstowe
  • Italië: Genoa en La Spezia
  • Korea: Busan
  • Zuid-Afrika: Durban
  • Maleisië: Port Kelang
  • Griekenland: Piraeus
  • Spanje: Algeciras

Technology Asset Protection Association (TAPA)

TAPA is een initiatief van het bedrijfsleven in Amerika, Europa en Azië. Producenten en groothandelaren stellen bepaalde eisen aan vervoerders en logistiek dienstverleners (Freight Security Requirements). De eisen hebben betrekking op de beveiliging van de goederen en de daarbij behorende werkprocedures. De SGS certificeert vervoerders en opslagbedrijven in Nederland. 

‘Smart card’ technology

Dit systeem registreert informatie over lading, voertuig en bestuurder. Zo beschikt de douane al in een vroeg stadium over de relevante gegevens en kan de lading worden vrijgegeven via de FAST-lanes (Free and Secure Trade).

GPS en ‘real-time systems’

Voor het volgen van zendingen. De nieuwste containers zenden informatie uit, wat het traceren van gestolen lading sterk vereenvoudigt. De informatie hoeft niet altijd beschikbaar te zijn, maar is wel op elk gewenst moment opvraagbaar.

Galileo

Europese satelliet radionavigatiesysteem in ontwikkeling dat aansluit op het bestaande GPS-systeem. Objecten of voertuigen kunnen hiermee op elk gewenst tijdstip exact worden gelokaliseerd.

Onze bedrijfsjurist Peter
Contact

Advies nodig of vragen?

Peter en de andere bedrijfsjuristen helpen je graag verder