Belastingen

Btw & LKW-maut

Btw

Btw heet in Duitsland Mehrwertsteuer (MWSt). Er is een algemeen tarief van 19 procent en een verlaagd tarief van 7 procent. Nederlandse bedrijven kunnen in Duitsland betaalde btw op zaken als motorbrandstof, reparaties en binnenlandse veerdiensten terugvorderen.

LKW-Maut

In Duitsland betaal je voor voertuigen of voertuigcombinaties met een toegestane maximum massa 7,5ton of meer een kilometerheffing (LKW-Maut) voor het gebruik van de autosnelwegen. Deze heffing geldt ook voor ca.2.335km aan Bundesstrassen met 2x2 rijbanen.

Sinds 1 juli 2015 is het mautplichtig wegennet in Duitsland met 1.100 kilometer Bundesstrassen (2x2 rijbanen) uitgebreid. Hierdoor komt het totaal aantal Bundesstrassen op 2.335 kilometers en het totale mautplichtige wegennet op ca. 15.100 km.
Met ingang van 1 juli 2018 wordt het gehele Duitse wegennet (Autobahnen en Bundesstrassen) onder de tolheffing gebracht (ca. 55.000 km). Via bijgaande link is de wegenkaart van Duitsland met daarin de huidige Mautplichtige Bundesstrassen te bekijken.

Uitzonderingen

  • voertuigen die alleen worden gebruikt voor circussen en kermissen, zoals kampeerwagens, verkoopwagens, attracties, en de bijbehorende trekkers, mits op naam van de kermis- of circusexploitant
  • voertuigen die niet uitsluitend worden gebruikt voor het vervoer van goederen, zoals mobiele kranen, tentoonstellingsvoertuigen, rijdende werkplaatsen, radio- en televisievoertuigen met vaste inrichting en medische onderzoeksvoertuigen

Je vraagt vrijstelling aan via een formulier op website van Toll Collect. Vraag een schriftelijke bevestiging van de vrijstelling.

Tarieven

De hoogte van de tol is afhankelijk van het aantal assen van het voertuig (inclusief een eventuele aanhangwagen op oplegger) en de emissieklasse van het motorvoertuig. In de tol is geen btw begrepen.

Belangrijk is dat bij het voertuig een document aanwezig is waaruit de euroklasse van het voertuig blijkt. Op het kentekenbewijs van een vrachtauto van 12 ton en meer toegestaan totaalgewicht, dat na 1 juli 2000 is afgegeven, is vermeld aan welke emissie-eisen de motor van die auto voldoet.

Van 12ton naar 7,5ton

Met ingang van 1 oktober 2015 is het maximum toegestaan totaalgewicht voor ‘Mautplichtige’ voertuigen teruggebracht van 12ton en hoger mttg, naar 7,5ton en hoger mttg. Hierbij worden tevens het aantal categorieën voertuigen en de daarbij behorende tarieven aangepast. De tabel met de huidige en met de nieuwe tarieven staat hieronder vermeld.

De tarieven gelden per kilometer in euro’s.

LKW Maut huidige en nieuwe tarieven

Categorie EURO-NORM Tarieven in Eurocenten
    t/m 31-12-2014 Miv 01-01-2015 Miv 01-10-2015
A S 6(Euro VI)      
  2 assen 0,141 0,125 0,081
  3 assen 0,141 0,125 0,113
  4 assen 0,155 0,131 0,117
  5 en meer assen 0,155 0,131 0,135
B EEV klasse 1, S 5 (Euro V)  
  2 assen 0,141 0,146 0,102
  3 assen 0,141 0,146 0,134
  4 assen 0,155 0,152 0,138
  5 en meer assen 0,155 0,152 0,156
C S 4 (Euro IV), S 3 (Euro III + roetfilter)  
  2 assen 0,169 0,157 0,113
  3 assen 0,169 0,157 0,145
  4 assen 0,183 0,163 0,149
  5 en meer assen 0,183 0,163 0,167
D S 3 (Euro III), S2 (Euro II + roetfilter)    
  2 assen 0,19 0,188 0,144
  3 assen 0,19 0,188 0,176
  4 assen 0,204 0,194 0,18
  5 en meer assen 0,204 0,194 0,198
E S 2 (Euro II)      
  2 assen 0,274 0,198 0,154
  3 assen 0,274 0,198 0,186
  4 assen 0,288 0,204 0,19
  5 en meer assen 0,288 0,204 0,208
F S 1 (Euro I), S 0 (Euro 0)      
  2 assen 0,274 0,208 0,164
  3 assen 0,274 0,208 0,196
  4 assen 0,288 0,214 0,2
  5 en meer assen 0,288 0,214

0,218

LKW Maut tarieven 1 januari 2019

Euro-norm

0 en 1

2

3

4

5

6

Tonnage/assen

 

7,5 tot 12 ton

16,7

15,6

14,6

11,4

10,4

9,3

12 tot 18 ton

20,2

19,1

18,1

14,9

13,9

12,8

>18 ton/≤ 4 assen

24,7

23,6

22,6

19,4

18,4

17,3

>18 ton/> 4 assen

26,1

25,0

24,0

20,8

19,8

18,7

Registratie van bedrijf en voertuig

Iedereen die gebruikmaakt van de Duitse snelwegen moet zich laten registreren. Ook moeten alle voertuigen van 12 ton en meer totaalgewicht een voertuigkaart hebben. Alleen als je zeer sporadisch van de Duitse snelwegen gebruik maakt, hoef je jezelf niet te registreren. Dit betekent wel dat je de LKW-Maut handmatig moet betalen.

  • voor voertuigen onder 12 ton kun je ook een voertuigkaart aanvragen als je (al dan niet regelmatig) een aanhangwagen achter het voertuig koppelt waardoor het gewicht boven 12 ton komt
  • ook voor trekkers zonder oplegger betaal je LKW-Maut, omdat de kilometerheffing over het toegestane totaalgewicht wordt berekend

Formulieren

Op de website van Toll Collect vul je 2 formulieren in:

  • voor het registreren van bedrijf en voertuigen: het formulier 'Registratie gebruiker'
  • per voertuig: het formulier 'Voertuigregistratie'

Stuur de ingevulde formulieren en al naar gelang de gewenste betalingswijze, een kopie van de tankkredietkaart of het formulier 'Machtiging automatische incasso' naar:

  • per post: Toll Collect GmbH, Benutzerservice, Postfach 260 121, D-53153 Bonn
  • per fax: Toll Collect GmbH, Service Center, Bonn. Fax: (0049) 1801 222 62 88

Als jouw bedrijf al gebruik maakt van DKV-tankkredietkaarten of voor de inning van de LKW-Maut van de DKV-service gebruik wil maken, kun je de formulieren ook sturen naar:

  • Ledenservice, Postbus 350, 2700 AJ Zoetermeer. Fax: (079) 346 7346.

Hierna ontvang je voor elk aangemeld voertuig een voertuigkaart.

Je kunt de tol op 3 manieren betalen:

  • elektronisch met een On Board Unit (OBU)
  • via internet
  • handmatig bij een terminal
    • mèt voertuigkaart
    • zonder voertuigkaart

Elektronisch met een On Board Unit (OBU)

  • in jouw auto wordt een OBU ingebouwd
  • na het starten van de motor toetst je de pincode in en geef je aan met hoeveel assen je rijdt
  • zodra je een mautplichtige autobaan oprijdt, laat de OBU de volgende gegevens zien: nummer van de weg, het bedrag aan LKW-Maut tot de eerstvolgende afrit en het totaalbedrag van de afgelegde afstand
  • het totaalbedrag wordt op nul gezet als je na het starten van motor aangeeft dat je aan een nieuwe rit begint

Aanvragen en inbouwen OBU

Zodra je een voertuigkaart hebt ontvangen kun je een afspraak maken met een inbouwstation. Er zijn ook inbouwstations in Nederland. Kijk hiervoor op de website van Toll Collect. De inbouw duurt 4 tot 6 uur à 55 euro per uur.

Betaling LKW-Maut

Je betaalt via automatische incasso, met een tankkredietkaart of door afschrijving van een voorschotrekening.

Voordelen van de OBU

  • de OBU registreert alles automatisch behalve het aantal assen
  • geen oponthoud bij terminals voor handmatige registratie
  • je hoeft jouw traject niet van tevoren aan te geven
  • geen extra handelingen bij tussentijdse routewijzigingen

Via internet

Om de kilometerheffing via internet te regelen heb je ook een voertuigkaart nodig.

Meld een rit over een mautplichtige route aan:

  • geef vooraf datum en begintijdstip van de rit op
  • geef tussentijdse wijzigingen van de route opnieuw via internet in

Handmatig bij een terminal - met of zonder voertuigkaart

In Duitsland en omringende landen bevinden zich ongeveer 3500 terminals, voornamelijk bij grote tankstations en in de grensgebieden.

  • geef vooraf jouw traject aan
  • het systeem berekent de eindtijd waarop je het traject moet hebben afgelegd
  • geef tussentijdse routewijzigingen door
  • bewaar het betalingsbewijs van de terminal minimaal 1 jaar lang

Registeren zonder voertuigkaart kan alleen als u slechts sporadisch van de Duitse snelweg gebruik maakt en vergt meer handelingen dan registreren met voertuigkaart.

Als u wordt gecontroleerd en u kunt de betaling niet aantonen, dan moet u in ieder geval de Maut ter plaatse betalen. Kunt u achteraf toch uw betaling aantonen, dan heeft u normaal gesproken een termijn van 2 weken om hierop terug te komen.

Als u de LKW-Maut niet betaalt, kunt u een boete van maximaal € 20.000 krijgen.

Onze ledenadviseur Peter
Contact

Vragen over landeninformatie?

Peter en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder