skipToContentskipToFooter

Het rijgedrag en de stabiliteit van een heftruck worden in belangrijke mate bepaald door de banden.

De maximale asbelasting wordt bepaald door:

  • het eigen gewicht van de truck
  • het gewicht van de werklast
  • de specifieke bedrijfssituatie (bijvoorbeeld: slechte vloeren en het niet exact in het midden opnemen van een last veranderen de belasting van de banden)

In de documentatie van heftrucks moet behalve het gewicht van de heftruck ook de asbelasting worden opgegeven. Als vuistregel geldt dat bij een lege heftruck de voor- en achterasbelasting gelijk zijn en dus vijftig procent van het ledig truckgewicht bedragen.

Zodra een heftruck een last opneemt verandert deze situatie. Aangezien de last vóór de voorwielen ligt, rust het lastgewicht volledig op de vooras. Door het kantelmoment komt daar nog een extra gedeelte van het truckgewicht bij.

Als vuistregel kan worden aangenomen dat bij een maximaal belaste heftruck circa negentig procent van het gewicht van de truck en lading op de vooras rust en slechts tien procent op de achteras.

Voor het bepalen van de vereiste draagkracht van de band moet u dan ook rekening houden met:

  • de voorasbelasting van de belaste machine
  • de achterasbelasting van de onbelaste machine

Deze vuistregel gaat alleen op bij standaard machines. Zodra een machine een andere mast, een voorzetstuk of een dubbel vorkenbord heeft, kun je de belasting het beste bepalen door weging.

De asbelasting van een heftruck bepalen

Je kunt de onbelaste achterasbelasting op een van de volgende manieren bepalen:

  • neem vijftig procent van het ledig gewicht van de truck
  • zoek de onbelaste achterasbelasting op in de documentatie van de leverancier
  • zet de heftruck met de achterwielen op de weegbrug

Je kunt de belaste voorasbelasting op een van de volgende manieren bepalen:

  • neem negentig procent van het ledig gewicht van de truck plus de last
  • zoek de belaste voorasbelasting op in de documentatie van de leverancier
  • bereken de exacte waarde met behulp van mechanica

Om erachter te komen wat het draagvermogen van een band is, verzamel je eerst gegevens over de band zelf.

Type band:

  • luchtband: groot veercomfort maar minder stabiel
  • volrubberband: gevuld met een soepele rubbersoort. De kwaliteit loopt uiteen van hard naar zeer soepel.
  • massieve band: geen veercomfort. Niet geschikt bij ongelijke vloeren of bestrating.
draagvermogen-bandenspanning-intern-transport.JPG

Ply-rating:

Vergelijkingsgetal voor het aantal koordlagen in luchtbanden.

Rijsnelheid:

Hoe hoger de snelheid, des te meer warmte de band opneemt. Hierdoor neemt de draagkracht af.

Last- of stuurwiel:

De extra krachten op de stuurwielband verminderen de draagkracht.

Aan de hand van deze gegevens kunt u het draagvermogen van een band opzoeken in de documentatie van de bandenfabriek. Dit draagvermogen moet ongeveer 10 procent groter zijn dan de bandbelasting.

Een andere maat band onder een heftruck monteren is meestal niet mogelijk in verband met de afmetingen van de wielkast en/of de velg. Als u een nieuwe heftruck koopt, kun je wel de vooras laten verbreden of kiezen voor een dubbele montage. Bij een gebruikte heftruck kan dit meestal niet en als het wel kan, kost het je veel geld. Controleer het draagvermogen dus voordat je een heftruck koopt.