skipToContentskipToFooter

Heb jij het door de coronacrisis een stuk minder druk dan normaal? Dan is dit misschien de juiste tijd om je magazijnoperatie te verbeteren. De komende weken behandelt Arjen Lagerweij, bedrijfsadviseur magazijn bij evofenedex, acht vormen van verspilling in het magazijn en hoe je die kunt tegengaan of voorkomen. Het zijn quick wins, waarvoor je nauwelijks een investering hoeft te doen. Deze week bespreken we de verspilling Waiting, oftewel wachten

Wachten? Dat komt in ons magazijn toch niet voor’, is al snel de gedachte. Toch wordt er heel wat gewacht, zonder dat je hierbij stilstaat. Logistieke processen waar medewerkers regelmatig moeten wachten, zijn onder andere:

  • goederenontvangst, wachten op:
    • lossende chauffeurs
    • goedkeuring vanuit planning/bedrijfsbureau
  • inruimen, wachten op:
    • goedkeuring goederen bij kwaliteitscontrole
    • vrijkomen van locaties
  • orderverzamelen, wachten op:
    • vrijgeven van orders
    • aanvullen van lege grijplocaties
    • ruimte op de expeditie om goederen te plaatsen
    • labels, formulieren
  • expeditie, wachten op:
    • aanmaken douaneformulieren
    • douanecontrole
    • binnenkomst betaling klanten
    • laden door chauffeur

Winst

Wachten zorgt naast tijdverlies ook vaak voor concentratieverlies, waardoor de focus om de taken betrouwbaar uit te voeren verdwijnt. Reden genoeg om de wachttijden aan te pakken. Om wachttijden goed inzichtelijk te maken moet je op de ‘gemba’, leantaal voor werkvloer, zijn. Als je het logistieke proces van een afstandje observeert ontdek je al snel waar er wachttijden ontstaan doordat medewerkers wachten op een volgende taak.

De meeste wachttijden ontstaan doordat processen niet goed op elkaar zijn afgestemd. In week 2, het artikel over de verspillingen door tussenvoorraden, hebben we hier ook kort bij stilgestaan. Daarbij beschreven we ook waarom het belangrijk is om de orders door de organisatie te trekken (pull) in plaats van te duwen (push). De uitleg van pull en push lees je terug in het artikel over tussenvoorraden.

Tijdsdruk

Het aanpakken van wachttijden heeft (meestal) als neveneffect dat ook andere processen worden geoptimaliseerd. Aan de ene kant ‘verdoezelen’ bedrijven wachttijden nog weleens om de medewerkers wat rust of vrije tijd te geven, aan de andere kant wekt wachten vaak ergernis op, omdat in een later stadium van het proces vaak tijdsdruk ontstaat. Wachten veroorzaakt ook vaak irritatie over andere afdelingen/medewerkers waarop wordt gewacht. Het is dus belangrijk om van tevoren de situatie waar het wachten ontstaat goed te observeren en eventueel op beeld vast te leggen en daarna de mogelijke optimalisatie met alle betrokkenen in het proces door te nemen.

Hieronder geven we enkele praktijkvoorbeelden van quick wins om verspillingen door wachten tegen te gaan. 

Tijd voor optimalisatie

Klik voor meer informatie en praktijkvoorbeelden

Je eigen magazijnsituatie bespreken?

Vraag een kosteloos online klankbordgesprek aan

Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen over jouw specifieke magazijnorganisatie? Vraag dan een kosteloos online klankbordgesprek aan met onze bedrijfsadviseur Arjen Lagerweij. In 30 minuten krijg je persoonlijk advies en zet je de volgende stap om jouw magazijn te optimaliseren.

Krijg persoonlijk advies om jouw magazijn te optimaliseren

Vragen over magazijnen?

Frank en zijn collega's helpen je graag verder

Frank evonedex magazijnen