Bij overprocessing trekt een klant vaak niet aan de bel

#warehousewednesday Leestijd: 7 minuten

Heb jij het door de coronacrisis een stuk minder druk dan normaal? Dan is dit misschien de juiste tijd om je magazijnoperatie te verbeteren. De komende weken behandelt Arjen Lagerweij, bedrijfsadviseur magazijn bij evofenedex, acht vormen van verspilling in het magazijn en hoe je die kunt tegengaan of voorkomen. Het zijn quick wins (makkelijke verbeteringen), waarvoor je nauwelijks een investering hoeft te doen. Deze week gaan we het hebben over Overprocessing. Dit betekent meer werk/handelingen doen dan nodig zijn terwijl dit geen toegevoegde waarde heeft voor de klant.

Wanneer je minder handelingen doet dan noodzakelijk is om een proces goed te doorlopen, zoals de voorraad niet goed tellen of artikelen niet goed verpakken, dan leidt dit vaak tot tekortkomingen in het proces en daarmee vaak tot ontevreden klanten. Een klant vertelt het waarschijnlijk wel als hij of zij tekortkomingen bij je constateren. Het tegenovergestelde van deze tekortkomingen in het proces is het uitvoeren van meer handelingen dan noodzakelijk, het zogenoemde overprocessing. Maar waar een klant bij een tekortkoming vaak aan de bel trekt, is dat bij overprocessing niet het geval. Wanneer er sprake is van teveel onnodige handelingen, dan moet je dit samen met je medewerkers vaststellen. In het magazijn worden behoorlijk wat onnodige handelingen verricht en daar geef ik deze week praktische voorbeelden van.

Overprocessing

Heel veel zaken die op te merken zijn als overprocessing gaan medewerkers na een lange tijd als ‘normaal’ beschouwen en als een gegeven van wat er in het proces moet gebeuren. Oftewel, ze gaan het als een ‘verplichting’ zien. De welbekende uitspraak ‘we doen het al jaren zo’ is dan van toepassing en het kost vaak heel wat moeite om ingesleten patronen te elimineren.

We zien veel overprocessing in de volgende zaken:

  • Onnodig opleveren van data
  • Onnodige handelingen
  • Controles
  • Herstellen eerdere handelingen
  • Onjuist gebruik van aanwezige informatie

Om overprocessing goed waar te nemen is het meestal van belang om een proces opnieuw te ontwerpen. Vraag jezelf af: hoe kunnen we de klant zo goed mogelijk bedienen en hoe doen we dat zo efficiënt mogelijk? Probeer dit proces te ontwerpen zonder hierbij te kijken naar de huidige situatie. Zo worden optimalisatieslagen het beste duidelijk. Dit is een goede oefening die je met elk onderdeel in het logistieke proces kunt doen. Die oefening gaat gegarandeerd tijd en kosten besparen.

Wellicht komende hierboven genoemde overprocessing zaken wat abstract over, maar wees gerust. Ik zal ze allemaal stuk voor stuk uitlichten en geef er voorbeelden bij. Zo wordt er duidelijk wat er valt te winnen wanneer je overprocessing aanpakt.

Tijd voor optimalisatie

Klik voor meer informatie en praktijkvoorbeelden

Je eigen magazijnsituatie bespreken?

Vraag een kosteloos online klankbordgesprek aan

Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen over jouw specifieke magazijnorganisatie? Vraag dan een kosteloos online klankbordgesprek aan met onze bedrijfsadviseur Arjen Lagerweij. In 30 minuten krijg je persoonlijk advies en zet je de volgende stap om jouw magazijn te optimaliseren.

Marcel
Contact

Vragen over magazijnen?

Marcel en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder