skipToContentskipToFooter

Clan-cultuur, adhocracy-cultuur, hiërarchie-cultuur en markt-cultuur

Er zijn vele manieren om een organisatiecultuur te beschrijven. Een voor de praktijk meest bruikbare is het concurrerende waarde model dat is gebaseerd op het werk van Cameron & Quinn. In dat model komen er binnen een organisatie vier cultuurtypen voor:

Clan-cultuur:

  • Kenmerken: mensvriendelijk; medewerkers hebben veel met elkaar gemeen, kennen een grote betrokkenheid en zijn loyaal; succes is gedefinieerd in termen van werksfeer en zorg voor mensen; organisatie hecht veel belang aan teamwork, participatie en consensus;
  • Waarden: commitment; communicatie; ontwikkeling;
  • Leiderschapstype: mentor; teambuilder.

Adhocracy-cultuur:

  • Kenmerken: dynamische, ondernemende en creatieve werkomgeving; mensen steken hun nek uit (nemen risico); brede betrokkenheid bij experimenten en vernieuwing; streven om ‘voorop te lopen’ in termen van kennis of producten; vernieuwingen en nieuwe uitdagingen aangaan;
  • Waarden: innovatie; doelbewuste verandering; bewegelijkheid; originaliteit;
  • Leiderschapstype: innovator; ondernemer; visionair.

Hiërarchie-cultuur:

  • Kenmerken: vaste en gestructureerde werkplekken; procedures bepalen wat de mensen doen; doel is om stabiliteit, voorspelbaarheid en efficiëntie te bereiken; regels en procedures zijn nodig om de organisatie bijeen te houden;
  • Waarden: efficiency, consistentie, uniformiteit;
  • Leiderschapstype: coördinator, monitor; organisator.

Markt-cultuur:

  • Kenmerken: resultaatgerichte werkomgeving die wil ‘winnen’ (concurrentie verslaan en marktleider willen worden); het gaat niet om het spel maar om de knikkers; ambitieuze doelstellingen;
  • Waarden: Resultaten bereiken; succes & reputatie;
  • Leiderschapstype: Winnaar; veeleisend (opjager); producent (rain-maker).

Vaak zijn er binnen organisaties kenmerken van alle cultuurtypen zichtbaar maar zijn er toch één of twee typen meer dominant aanwezig.

Aan de linkerkant van de figuur staan de culturen die meer intern op de groep gericht zijn, aan de rechterkant de culturen die vooral gaan over de externe oriëntatie. De onderste twee cultuur zijn gericht op het creëren van stabiliteit daar waar de bovenste twee vooral over aanpassingsvermogen en flexibiliteit gaan.

Het mooie van het model is dat er een simpele vragenlijst is om te bepalen welke cultuurtypen er in jouw organisatie in welke mate voorkomen.

Benieuwd welke cultuur op jouw organisatie van toepassing is? Lees dan hier verder.

SCM model logistiek uitbestedingsstrategie.png

Het concurrerende waarde model dat is gebaseerd op het werk van Cameron & Quinn.

Vragen over Supply Chain Management?

Nanne en zijn collega's helpen je graag verder

Nanne Schriek evofenedex