Bestelautoconcepten

Bestelauto’s kunnen ruwweg worden verdeeld in:

  • Van
  • Compact Van
  • MPV-besteller
  • Busje
  • Terreinauto

Van

De meest comfortabele bestelauto’s zijn de van de combinatieauto afgeleide modellen. Deze ‘Vans’ worden door gespecialiseerde bedrijven tot bestelauto omgebouwd.

Door de ombouwkosten achteraf zijn ze in vergelijking met modellen die af fabriek worden geleverd, duurder in aanschaf. Hierdoor liggen ook de exploitatiekosten op een hoger niveau. Om niet onder de vervoerwetgeving te vallen is het laadvermogen meestal niet meer dan 500 kilogram.

Compact Van

Aansluitend volgt een fabrieksmatig vervaardigd compact-bestelautoconcept, met als uitgangspunt nog steeds de basis van een personenauto. De auto heeft een hoog opgetrokken daklijn en kan naar wens van de gebruiker en vaak tegen meerprijs met een laadvermogen van 500 tot soms 850 kilogram worden geleverd.
Van deze voertuigen bestaan eveneens personenauto-uitvoeringen met standaard vijf zitplaatsen, desgewenst uit te breiden tot zeven.

MPV

Een ander nog steeds groeiend marktsegment vormt de van de grotere MPV afgeleide besteller. Deze modellen hebben een vlot uiterlijk en doorgaans goede tot zeer goede rijeigenschappen, voor veel ondernemers reden om tot aankoop over te gaan. Een logische stap, omdat ze met een laadruimte van vier kubieke meter en een laadvermogen van rond de 750 kilogram voor een brede doelgroep geschikt zijn.

Besteller

Meest bekende bestelauto’s zijn wel de veelal als ‘bus’ aangeduide modellen. Met een laadvermogen van 1.000 tot zo’n 1.500 kilogram zijn ze in talloze bedrijfstakken een gewaardeerd transportmiddel.

Behalve de standaarduitvoering met een laadruimte-inhoud van vijf tot zes kubieke meter zijn ze tevens in verlengde en verhoogde uitvoeringen leverbaar. Daarnaast is er de open uitvoering met of zonder dubbelcabine; de pick-up. Het comfort en de rijeigenschappen van deze bestellers zijn de laatste jaren aanzienlijk toegenomen, terwijl een toename van de technische levensduur en een vermindering van het brandstofverbruik een gunstiger exploitatie mogelijk maakt.

Maxima

Het maximumlaadvermogen van de bestelauto ligt rond de 1.750 kilogram. Dit laadvermogen wordt bereikt bij bestelauto’s met een toegestaan totaalgewicht van 3.500 kilogram. Op het kentekenbewijs aangeduid als ‘maximummassa voertuig’.

In deze gewichtsklasse is ook een aantal tot 3.500 kilogram teruggekeurde lichte vrachtauto’s leverbaar. Door hun aard en constructie hebben deze bestelauto’s een groter eigen gewicht waardoor minder nuttig laadvermogen overblijft. Deze robuuste voertuigen zijn vaak herkenbaar aan een dubbellucht bandenmontage op de achteras.

Maatwerk laadruimte

Als de laadruimte van de besteller af fabriek niet aan de wensen voldoet, kan de chassiscabine met aparte opbouw uitkomst bieden. De vloer van de laadbak kan door het ontbreken van wielkasten vlak zijn, terwijl grote, geheel openslaande achterdeuren of een laadklep gebruikelijk zijn.

Het gewicht van een dergelijke laadbak is echter hoger waardoor minder nuttig laadvermogen overblijft. Kunststoffen en het gebruik van lichtmetaal ondervangen dit bezwaar slechts gedeeltelijk.

Omdat een bestelauto niet meer mag wegen dan 3.500 kilogram, eigen gewicht plus laadvermogen, is er bij dergelijke zware modellen (zeker als een laadklep aanwezig is) een reële kans op overbelading. Dit is een economisch delict met bijbehorende hoge boetes.

Wanneer dergelijke omstandigheden zich voordoen moet naar andere transportoplossingen worden gezocht. De lichte vrachtauto komt ondanks de grotere technische mogelijkheden en reserves toch minder snel aan bod. Een van de sterke punten van de bestelauto is dat de auto met een B-rijbewijs gereden mag worden.

Terreinauto

Terreinauto’s als besteller wijken wat vorm en gebruik betreft duidelijk af van de eerder genoemde modellen. Deze vierwielaangedreven voertuigen worden vooral gebruikt voor het trekken van een zware aanhangwagen. Een enkele uitzondering daargelaten, is dit beperkt tot 3.500 kilogram.

Minimale inrichtingseisen

Door de minimale inrichtingseisen die aan een bestelauto worden gesteld zijn het voornamelijk modellen met een lange wielbasis en aangepaste dakhoogte die hiervoor worden ingezet.

De op een personenauto lijkende pick-up met dubbelcabine moet in verband met de minimale inrichtingseisen worden aangepast om als bedrijfsauto zijn werk te kunnen doen. Dit moet voorkomen dat het voertuig fiscaal als personenauto wordt aangemerkt.

Ondanks de hieraan verbonden kosten is het voor specifieke gebruikersgroepen interessant en noodzakelijk om én personen én lading over ongebaand terrein naar de werkplek te brengen.

Onze ledenadviseur Martijn
Contact

Vragen over vervoer?

Martijn en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder