skipToContentskipToFooter

In veel gevallen wordt gewerkt met een all-in vrachttarief

Als jouw vervoerder werkt met vrachtkosten per rit, per pallet en of per zending vormen de brandstofkosten een onderdeel van de totale vrachtkosten. Om te kunnen bepalen welk stijgingspercentage van de vrachtkosten realistisch is, moet je om te beginnen weten welk deel van de vrachtkosten bestaan uit brandstofkosten. Welk deel dit is, is sterk afhankelijk van het kilometrage dat per jaar gereden wordt en het type voertuig dat gebruikt wordt.

In het algemeen geldt:

  • hoe zwaarder het voertuig hoe groter het aandeel brandstofkosten in de totale vrachtkosten en
  • hoe hoger het kilometrage dat er per jaar gereden wordt hoe hoger het aandeel brandstofkosten in de totale vrachtkosten.

Om een beeld te krijgen bij het aandeel brandstofkosten in de totale vrachtprijs, staat hieronder een grove indeling weergegeven. Bron van deze data is het rapport kostenontwikkelingen wegvervoer, uitgegeven door evofenedex.

Vrachtauto met 6 ton laadvermogen:

  • Bij 30.000 km. per jaar 6 %
  • Bij 60.000 km. per jaar 11 %
  • Bij 100.000 km. per jaar 15 %

Vrachtauto met 9 ton laadvermogen:

  • Bij 30.000 km. per jaar 7 %
  • Bij 60.000 km. per jaar 13 %
  • Bij 100.000 km. per jaar 18 %

Vrachtauto met 16 ton laadvermogen:

  • Bij 30.000 km. per jaar 8 %
  • Bij 60.000 km. per jaar 15 %
  • Bij 100.000 km. per jaar 22 %

Trekker met oplegger met 23 ton laadvermogen:

  • Bij 30.000 km. per jaar 10 %
  • Bij 60.000 km. per jaar 17 %
  • Bij 100.000 km. per jaar 24 %

Beter is het om jouw vervoerder om een onderbouwing te vragen van zijn prijsvoorstel.

Vragen over vervoer?

Ricky en zijn collega's helpen je graag verder

evofenedex vervoer