Strategisch voordeel door eigen vervoer
Leestijd: 2 minuten
Waarom bedrijven het stuur in eigen handen nemen
Grote spelers als bol.com, Sligro en Picnic, laten zien dat eigen vervoer geen ouderwetse reflex is, maar juist een manier om wendbaarder, klantgerichter en duurzamer, te opereren. En verrassend genoeg past dat beeld ook bij veel leden van evofenedex, die recent deelnamen aan ons onderzoek naar eigen vervoer.
Ruim de helft ziet eigen vervoer als strategische troef
Uit het onderzoek onder 127 bedrijven blijkt dat 51 procent zich sterk identificeert als ‘eigen vervoerder’ en zich bewust is van de strategische waarde ervan. Nog eens 39 procent noemt het een belangrijk onderdeel van de dagelijkse bedrijfsvoering. Dit is geen niche – het onderzoek bereikte een breed scala aan mkb’ers en grotere bedrijven, vooral in de handel en industrie, die bij voorkeur eigen vervoer inzetten voor klantcontact, leveringszekerheid en flexibiliteit.
Waarom bedrijven kiezen voor eigen vervoer
- 1. Grip op de klantbeleving
Bol.com koos ervoor een eigen bezorgdienst op te zetten (Ampère) om directe controle te krijgen over het bezorgmoment en de merkervaring aan de voordeur aan de voordeur. Picnic gebruikt zijn eigen vloot niet alleen om boodschappen te leveren, maar inmiddels ook om retourzendingen voor PostNL op te halen – een slimme uitbreiding van service zonder afhankelijkheid van derden. Deze strategie sluit naadloos aan bij hoe ondernemers het eigen vervoer beleven; als directe link met de klant.
- 2. Versnellen van de verduurzaming
Sligro heeft recent een eigen transportbedrijf opgericht met elektrische vrachtwagens. De reden; sneller kunnen inspelen op zero-emissiezones en op duurzaamheidsdoelen, iets wat met externe vervoerders vaak moeizamer gaat. Uit het onderzoek blijkt ook dat verduurzaming van het wagenpark het meest genoemde onderwerp is waarbij leden, die eigen vervoer inzetten, hulp of advies kunnen gebruiken.
- 3. Minder afhankelijk, meer veerkracht
Met de aanhoudende druk op capaciteit in het beroepsgoederenvervoer, lange wachttijden bij vervoerders en onzekere tarieven, is zelf rijden ook een manier om risico's te beperken. Een beeld dat Ricky Voorn, beleidsadviseur vervoer bij evofenedex, herkent: “met een eigen wagenpark zijn bedrijven sneller in staat te reageren, je kunt direct schakelen en je hebt direct invloed op de leverbetrouwbaarheid en service. Zo kan je chauffeur direct als visitekaartje dienen.”
Uitbesteden of zelf doen?
Eigen vervoer kan dus een waardevol middel zijn om grip te houden op de klantbelofte, de duurzaamheidsstrategie en de logistieke flexibiliteit. Maar er zijn ook verschillende goederenvervoerders, die, in hun dienstverlening, bedrijven kunnen ondersteunen op deze onderwerpen. Bedrijven doen er dan ook goed aan om zelf een kosten-batenanalyse te maken.
Want ook de uitdagingen om te starten met eigen vervoer zijn niet gering. Denk hierbij aan de werving van chauffeurs, aan de aanschaf van voertuigen en aan het inrichten van de laadinfrastructuur. Het is daarom ook niet verwonderlijk dat veel bedrijven een combinatie van beide transportmogelijkheden hanteren.
Praktische hulp van evofenedex
Om bedrijven te helpen bij alle uitdagingen rondom eigen of uitbesteed vervoer, biedt evofenedex diverse diensten aan. Belangstellenden vinden hierover meer informatie in ons vervoerdossier. Je kunt ook contact opnemen met onze ledenservice voor een vrijblijvend adviesgesprek.
Eigenvervoerkaart van evofenedex
Als eigen vervoerder moet je bij een controle altijd kunnen aantonen dat je aan eigen vervoer doet. De eigenvervoerkaart van evofenedex is hierbij een hulpmiddel.
Vragen over vervoer?
Marjolein en haar collega's helpen je graag verder