Organisatie van het vervoer

Voor de beginnende exporteur/importeur verdient het aanbeveling een tussenpersoon (expediteur) in te schakelen.

De expediteur (forwarder/forwarding agent) houdt zich bezig met het doen vervoeren van goederen over land, water en lucht.

Hoe moet er gewerkt worden met een expediteur zeevaart?

Het gebruikmaken van de diensten van een expediteur heeft voordelen. Een expediteur kan veel taken overnemen. Van het regelen van vervoerdiensten en het aanbrengen van exportverpakking tot het laden van containers, het groeperen van zee- en/of luchtvracht en het in- en uitklaren van goederen bij de douane.

De reder zal de ladingbelanghebbende aanspreken voor de vracht, als de expediteur de zeevracht niet betaalt. Kijk dus altijd naar kenmerken van kwaliteit (zoals reputatie, solvabiliteit, soliditeit en integriteit), die vooral blijken als er eens iets misgaat. Een laag vrachttarief naar Japan of de Verenigde Staten is voor uw continuïteit niet altijd het belangrijkst.

In het algemeen levert de expediteur zijn diensten in Nederland op basis van de ‘Nederlandse Expeditievoorwaarden’. Deze gedeponeerde voorwaarden zijn opgesteld door de Federatie van Nederlandse Expediteurs (Fenex). Het gaat hier om adviesvoorwaarden van de expediteursorganisatie aan haar leden. Voor elke (goede) dienst staat een prijs. Expediteurs die alles kunnen bestaan niet.

Als er sprake is van een LCL (Less than Container Load) partij spreken we over groepage of consolidation. In dat geval kunt je eigenlijk niet zonder een expediteur.

Vanzelfsprekend is de rechtstreekse lijn met de agent, de directe vertegenwoordiger van de rederij (rederij-agent of cargadoor), korter. Ook juridisch kan dit voordelen opleveren, vooral bij de vrachtbetaling. Deze cargadoor is echter bijna altijd gebonden aan één rederij (zijn principaal). Hij zal dus geen alternatieven zoeken die gunstiger kunnen zijn voor de opdrachtgever.