skipToContentskipToFooter

Heb jij het door de coronacrisis een stuk minder druk dan normaal? Dan is dit misschien de juiste tijd om je magazijnoperatie te verbeteren. De afgelopen weken behandelde Arjen Lagerweij, bedrijfsadviseur magazijn bij evofenedex, al zeven vormen van verspilling in het magazijn en hoe je die kunt tegengaan of voorkomen. Het zijn quick wins (makkelijke verbeteringen), waarvoor je nauwelijks een investering hoeft te doen. In dit artikel hebben we het over Skills: hoe kun je de kennis en kunde van je medewerkers optimaal benutten.  

Skills lijkt een vreemde in het rijtje net eerder behandelde onderwerpen om verspilling tegen te gaan. Die waren voornamelijk procesgericht en bij skills gaat over de mens zelf. Bij skills gaat het over het niet goed inzetten van de menselijke vaardigheden, eigenschappen en talenten in je organisatie.

Continu verbeteren

In het merendeel van de huidige magazijnen zijn salarissen de grootste uitgavepost. Maar ook salariskosten zijn relatief, want het gaat er vooral om wat je er als bedrijf voor terugkrijgt. Als je als organisatie steeds zoekt naar de beste manier om vaardigheden van de medewerkers in te zetten om een magazijn duurzaam, veilig, betrouwbaar en efficiënt te runnen, dan leidt dat tot een gezonde organisatie waar medewerkers graag willen werken en waar ze meedenken om zichzelf en het bedrijf continu te verbeteren.

In dit artikel ga ik daar dieper op in en geef ik ook enkele praktijkvoorbeelden. Duidelijk wordt dat er veel valt te halen door nog eens goed te kijken naar de vaardigheden die nodig zijn in het magazijn en welke vaardigheden er (latent) aanwezig zijn onder medewerkers in het magazijn. Om vaardigheden goed in te zetten dienen deze ook steeds te worden verbeterd door coaching on the job, toolboxen, trainingen en opleidingen. Dit geldt niet alleen voor heftruckchauffeurs, maar ook voor logistiek medewerkersteamleiders en magazijnmanagers. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat zij leren om collega's aan te spreken, feedback te geven, duidelijk te communiceren en beoordelingsgesprekken te voeren (in het geval van leidinggevenden).

Deze trainingen dienen niet alleen te worden gericht om de taken beter uit te voeren maar ook om de medewerkers persoonlijk te laten groeien en de veiligheid te verbeteren. Uiteindelijk zijn het de vaardigheden van de medewerkers die ervoor zorgen dat klanten krijgen wat ze verwachten zonder dat daarvoor onnodige handelingen worden gedaan. 

Tijd voor optimalisatie

Klik voor meer informatie en praktijkvoorbeelden

Je eigen magazijnsituatie bespreken?

Vraag een kosteloos online klankbordgesprek aan.

Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen over jouw specifieke magazijnorganisatie? Vraag dan een kosteloos online klankbordgesprek aan met onze bedrijfsadviseur Arjen Lagerweij. In 30 minuten krijg je een persoonlijk advies en zet je de volgende stap om jouw magazijn te optimaliseren.

Krijg persoonlijk advies om jouw magazijn te optimaliseren

Vragen over magazijnen?

Frank en zijn collega's helpen je graag verder

Frank evonedex magazijnen