skipToContentskipToFooter

03-09-2025

AI helpt bedrijven betalingsgedrag van klanten te verbeteren

A

Ruim 11 procent van de omzet van Nederlandse bedrijven wordt te laat betaald. Ondernemers raken hierdoor steeds gefrustreerder. Dat blijkt uit een rapport van Intrum. AI is een van de oplossingen om het betalingsgedrag van klanten te verbeteren.

Nederlandse bedrijven streven naar groei en innovatie, maar worden daarin belemmerd door economische onzekerheid, krappe marges en trage betalingen. Gemiddeld ruim 11 procent van de omzet wordt te laat betaald, blijkt uit de 27e editie van het European Payment Report van Intrum. Bedrijven raken steeds gefrustreerder door trage betalingen van klanten. 35 procent van de managers zegt zelfs dat de betalingsachterstanden vandaag de dag nog net zo erg zijn als tijdens de coronapandemie, toen er sprake was van een extreme economische ontwrichting.

Late betalingen voorspellen

Hoe kunnen bedrijven de betalingskloof dichten? Bijna acht op de tien managers melden dat ze hun klanten het makkelijker maken op tijd te betalen door hun betalingsinterfaces te verbeteren. En door rekening te houden met de gewenste betaalmethoden van klanten. Ook laat het onderzoeks­rap­port zien dat 79 procent investeert in data-analyse om trends in late betalingen te voorspellen. Deze inspanningen weerspiegelen volgens het rapport de groeiende erkenning dat minder frictie in het betalingsproces essentieel is om een sterkere cashflow te realiseren. Door klanten te ontmoeten waar ze zijn en gebruik te maken van flexibele opties en intuïtieve systemen, kunnen bedrijven zowel de gebruikerservaring als hun eigen financiële stabiliteit verbeteren.

Managers zijn steeds minder tevreden over de betaalafspraken die ze in het verleden hebben gemaakt met klanten

Een andere stap die bedrijven zetten om hun frustraties over late betalingen aan te pakken is de betalingstermijnen verkorten, blijkt uit het rapport. Managers zijn steeds minder tevreden over de betaalafspraken die ze in het verleden met klanten hebben gemaakt; ze vinden dat de overeengekomen voorwaarden hun operationele veerkracht aantasten. 56 procent van de managers zegt ongunstige betalingstermijnen te hebben geaccepteerd om commerciële relaties te beschermen – een stijging ten opzichte van 49 procent in 2021. Bijna de helft heeft langere betalingstermijnen geaccepteerd om te voorkomen dat klanten failliet gaan – een stijging van 9 procentpunt over diezelfde periode.

Factoring en AI in opmars

In tijden van economische onzekerheid en volatiliteit wenden bedrijven zich ook tot alternatieve financieringsmethoden om hun cashflow te ondersteunen. Zo verwacht een groeiend aantal bedrijven de komende twee jaar meer gebruik te maken van factoring. Dit houdt in dat ze onbetaalde facturen verkopen aan bedrijven. Die nemen vervolgens de verantwoordelijkheid over om de betalingen te innen.

Ook kijken ondernemers meer naar de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) om betalingen efficiënter te laten verlopen. Volgens Intrum, dat met Ophelos een eigen AI-platform biedt, benutten bedrijven AI nog niet ten volle, omdat ze huiverig zijn voor grote veranderingen. Volgens het rapport is efficiëntie het zichtbaarste voordeel van AI. De algoritmen kunnen ook betrouwbaarder door inconsistente data navigeren dan oudere computersystemen en bieden makkelijker te verwerken analyses van trends. Bovendien maakt AI het mogelijk de klantbetrokkenheid te verhogen door de communicatie naar klanten af te stemmen op verschillende scenario's, zodat de inter­acties effectiever worden. Zo is het mogelijk de toon van de boodschap automatisch strenger te maken voor klanten die consequent te laat betalen.

European Payment Report

Het European Payment Report wordt jaarlijks gepubliceerd door Intrum, een aanbieder van kredietmanagementdiensten. Het rapport biedt inzicht in betalingstrends en -gedrag. De analyse van 2025 is gebaseerd op de inzichten van bijna 10.000 managers in 25 Europese landen.

Gerben J. Sas

Getty Images