skipToContentskipToFooter

BAKKENMAGAZIJN BINNEN BEREIK

B

Ruimtebesparing en minder personeel nodig

Meer aanbod en lagere prijzen. Voor steeds meer ondernemers wordt het aanschaffen van een geautomatiseerd bakkensysteem als AutoStore mogelijk. Het kan een oplossing zijn voor een ruimte- en personeelstekort, maar er kleven ook nadelen aan. Toch is het over het algemeen interessant om de mogelijkheden te verkennen, aldus magazijnexpert Arjen Lagerweij.

Het geautomatiseerde bakkensysteem rukt op in de magazijnen. Naast het bekende AutoStore komen er steeds meer aanbieders op de markt met opslagsystemen en slimme robots. Het gaat dan om systemen die met kleinere hoeveelheden kunnen werken (zoals dat van Cellgo) tot aan Jungheinrich, dat een nieuw systeem heeft dat makkelijk in te passen is in bestaande magazijnen.

Kortom, de concurrentie neemt toe en dat is goed nieuws voor bedrijven. Meer concurrentie betekent een lagere prijs en meer keus, en daarmee wordt een geautomatiseerde oplossing interessant voor een grotere groep ondernemers met een ware- house. “Het is interessant voor bedrijven die producten hebben die in een bak van – zeg – 60 bij 40 centimeter passen”, legt magazijnexpert Arjen Lagerweij van evofenedex uit. Dan heb je het over kleinere goederen. Voor grotere goederen is het niet interessant. Zeg maar, wat je op een legbordstelling hebt liggen, dat past heel goed in een bakkensysteem.”

Aan een bakkensysteem zoals dat van AutoStore hangt wel een fors prijskaartje. “Maar er zijn gelukkig steeds meer alternatieven die een stuk goedkoper zijn”, aldus Lagerweij. “Een plateaulift is ook een vorm van een bakkensysteem en is al vanaf 80.000 euro te krijgen. Bij complete systemen daarentegen praat je over een miljoen. Het mooie is dat je juist nu veel systemen ziet die daartussen zitten. Bijvoorbeeld van Cellgo, dat echt een tussenvorm heeft gemaakt, waarbij je automatiseert en ruimte bespaart. De kosten daarvan zijn ook voor kleinere mkb-ondernemers interessant.”

“Eén zo’n robot verbruikt tien keer minder stroom dan een stofzuiger”

Arjen Lagerweij - magazijnexpert bij evofenedex
Bakkensysteem-2.jpg

Voordelen

Volgens Lagerweij zijn dat soort systemen al een optie voor een bedrijf vanaf vijf werknemers. “Het hangt natuurlijk van de situatie af, maar zo’n systeem kan echt meerwaarde bieden. In een traditioneel legbordmagazijn gaat 50 tot 70 procent van de tijd op aan lopen en/of rijden bij het verzamelen van orders. Die tijd haal je al weg door het installeren van een bakkenmagazijn. Dan heb je ook nog het voordeel dat de betrouwbaarheid toeneemt. Bij het traditioneel picken is een greep in de verkeerde bak snel gedaan. Bij een geautomatiseerd systeem is de kans daarop juist erg klein, tenzij je het product er verkeerd in legt. Maar overall gaat de foutmarge enorm omlaag.”

Maar er is nog een belangrijk voordeel, aldus Lagerweij. “Dat heeft te maken met de herbevoorrading. In een legbordmagazijn ziet een medewerker dat iets op is en dan moet er vanuit de bulk een doosje worden gehaald en bijgevuld. Naast dat dit proces fout kan gaan, kost het ook veel tijd. In een geautomatiseerd bakkenmagazijn geeft het systeem aan wat er nodig is en zorgt het ervoor dat de juiste bak klaarstaat om te herbevoorraden. Dat scheelt een hoop tijd en zoekwerk voor degene die de herbevoorrading moet doen. Dus inruimen gaat een stuk efficienter.”

Ruimte winnen

Een van de problemen waar bedrijven momenteel mee worstelen is een tekort aan ruimte. Bedrijven willen graag uitbreiden, zeker mkb’ers, maar er is gewoonweg een tekort aan goede locaties en warehouses. Ondernemers die willen groeien, moeten dus innoveren door de aanwezige ruimte zo goed mogelijk te benutten. Lagerweij heeft in zijn werk al veel bedrijven gezien die dankzij een bakkensysteem konden blijven groeien. “Doordat je geen gangpaden meer nodig hebt en met zo’n systeem goed de hoogte in kunt, kun je ontzettend veel ruimte winnen. Dat loopt wel op tot 70 à 80 procent. Zo’n systeem helpt dus niet alleen als je een tekort aan personeel hebt om orders te lopen, maar ook als er een tekort aan ruimte dreigt om te groeien.”

Nog een argument om mee te nemen in de overweging is de veiligheid. De meeste ongevallen in een magazijn ontstaan door kruisend verkeer. Denk aan een heftruck die op wandelpaden rijdt of een hoek die is afgeschermd door goederen. Een ongeval wil je als werkgever koste wat het kost voorkomen. Bij een gesloten bakkensysteem is de kans op een ongeval vrijwel nihil, aldus Lagerweij. “Je hebt te maken met een gesloten systeem. Niemand komt daarbij en de medewerkers die de orders verzamelen, staan op een vaste plaats om de goederen uit de bakken te halen en in te pakken. Je kunt daardoor je magazijn zo indelen dat rijdend verkeer niet in de buurt komt van het bakkensysteem. De kans op een ongeval is dus enorm gereduceerd, omdat er geen kruisend verkeer meer is.”

Duurzaam

Met het oog op duurzaamheid heeft een bedrijf ook baat bij een bakkensysteem. “Het rondrijden van veel interntransportmiddelen vraagt veel energieverbruik. Je hebt namelijk te maken met het gewicht van het interntransportmiddel. Ook de bediener moet in beweging worden gebracht, en de afstanden zijn langer dan bij een bakkenmagazijn. Een bakkensysteem verbruikt veel minder stroom. Het gaat dan over het aantal robots dat bakken opduikt en verplaatst. Eén zo’n robot verbruikt tien keer minder stroom dan een stofzuiger. Tegen relatief lage energiekosten worden de goederen bij je gebracht door robots. Bovendien hoef je dan niet meer het hele magazijn te verwarmen, maar alleen de werkplek. Dat zijn besparingen die vaak worden vergeten bij een terugverdienberekening.”

Bij een gesloten bakkensysteem is de kans op een ongeval vrijwel nihil

Grenzen

Zijn er dan alleen maar voordelen te behalen met een bakkenmagazijn? “Nee zeker niet”, zegt Lagerweij. “Er zijn ook wat nadelen. Denk bijvoorbeeld aan de forse investering die een dergelijk systeem vraagt. Je moet dus goed kijken en berekenen hoe je die terugverdient. Een goede strategie en visie daarop is belangrijk. De jaarlijkse kosten die je hebt gaan namelijk omhoog.” Daarnaast zitten er grenzen aan het systeem. “Je inbound- en outboundcapaciteit is gemaximaliseerd. Je kunt later wel een extra werkplek toevoegen, maar op het moment dat het systeem er staat, is dat het maximale wat haalbaar is. In een legbordmagazijn kun je bij grote drukte opschalen door extra medewerkers in te zetten, waardoor de capaciteit omhooggaat. Dat kan bij een bakkensysteem ook door bijvoorbeeld extra robotjes in te zetten, maar dat vergt een investering. Dus een beetje overcapaciteit meenemen in een plan is verstandig. Maar als je echte pieken hebt, wordt het lastiger. Overigens is het ook zo dat je voor een legbordmagazijn tegenwoordig niet even snel extra mensen kunt regelen.”

Nadelen

Nog iets waar bedrijven op bedacht moeten zijn bij een bakkensysteem is de uitval van stroom. “Als er geen stroom is, ligt het systeem meteen plat en kun je nergens meer bij. Ja, je kunt handmatig bakken omhoog takelen, maar dat is geen doen en zeker geen oplossing. Je moet je er dus van bewust zijn dat er bij stroomuitval niets meer gedaan kan worden. Of je moet zorgen voor een goede back-upvoorziening waarmee het systeem kan blijven draaien. Bijvoorbeeld door het plaatsen van batterijen of een noodstroomvoorziening. In een legbordmagazijn kun je wél doorwerken als de stroom uitvalt.” 

“Je inbound- en outboundcapaciteit is gemaximaliseerd”

Een andere hobbel op de weg is personeel. “Je hebt misschien ander personeel nodig. Bijvoorbeeld mensen die verstand hebben van techniek om zo’n bakkensysteem draaiende te houden. Mogelijk kun je je personeel omscholen, maar dat kan natuurlijk niet altijd. Ook een operator is gewild op de arbeidsmarkt. Soms kan de leverancier helpen, maar dat moet je dan goed vastleggen in een contract.”

Bedrijven die een bakkenmagazijn overwegen, doen er volgens Lagerweij goed aan dezelfde stappen te volgen als voor digitaliseren in een magazijn. Belangrijk is om de juiste processen in kaart te brengen en alle data op orde te hebben. Hoe ziet de samenstelling van je orders er bijvoorbeeld uit? Als je al die gegevens op een rij hebt, kun je naar een leverancier stappen. “Als je weet hoe je orderstructuur eruitziet, weet je wat er nodig is. Maar vergeet ook niet om na te denken over de toekomst. Voor bedrijven die willen groeien is het belangrijk dat een systeem makkelijk op te schalen is. Dat soort zaken moet je voorleggen aan de aanbieders. Dan komen die met een offerte die bij je onderneming past”, aldus Lagerweij.

Meer informatie

evofenedex kan een bedrijf ondersteunen bij het kiezen van een bakkensysteem. Onze magazijnexpert gaat dan samen met het bedrijf op zoek naar een oplossing die het beste past. Ook bij het monitoren en verder optimaliseren van een bakkensysteem kan evofenedex helpen.

Alternatieven voor AutoStore

Naast Autostore zijn er een flink aantal andere aanbieders van bakkensystemen: Gridstore, Junheinrich PowerCube, Intellistore, Attobotics, Kardex, Haenel, Weland Compactlift, Effimat, Modula, Ferreto, Opex Perfect Pick, Krones Agilon, PSB Microstore,Cellgo, Eska Lagersysteme, Hai Robotics Haipick en Geek+.

Job Halkes

Job Halkes