skipToContentskipToFooter

03-03-2026

Blijf alert bij bandenwissel

B

Veel kritiek op ‘duurzame’ VECTO-banden

Met het naderen van het voorjaar wordt het tijd om winterbanden om te ruilen voor zomerbanden. Wie op het punt staat om nieuwe banden aan te schaffen, doet er goed aan op een aantal zaken te letten. Vooral bij ‘Vecto’ en ‘China’ is oplettendheid geboden. 

We hebben, zeker naar Nederlandse begrippen, een redelijk strenge winter bijna achter de rug. In grote delen van het land viel er meer sneeuw dan we gewend waren. Vooral het noorden werd geconfronteerd met gladde wegen. Winterbanden kregen dan ook volop de gelegenheid om zich te bewijzen.

Winterbanden hebben een zachtere rubbercompound (samenstelling) dan zomerbanden, waardoor ze bij lagere temperaturen voldoende soepel blijven. Ze hebben bovendien meer lamellen in het loopvlak, waardoor ze iets meer rijgeluiden maken, maar wel meer grip garanderen op besneeuwde en natte wegen. Maar vanaf een graad of zeven boven nul verliezen winterbanden hun meerwaarde. Dat soort temperaturen komen meestal voor vanaf de maanden maart en april.

Langere remweg

Een vuistregel voor het juiste wisselmoment van winter- naar zomerbanden is het ingaan van de zomertijd. Die begint dit jaar in de nacht van zaterdag 28 op zondag 29 maart. Het kan geen kwaad alvast een afspraak te maken voor de bandenwissel, want eind maart en begin april wordt het druk bij de bandenbedrijven.

Specialisten raden af om door te rijden met winterbanden onder zomerse omstandigheden. Met het stijgen van de temperatuur neemt vooral het aantal meters remweg toe. Dat kan indrukwekkende effecten hebben. Afremmend vanaf 100 km/u staat een bestelauto met zomerbanden op een droge weg binnen 37 meter stil; op winterbanden komt daar zomaar 10 meter of meer bij. Dat kan net het verschil zijn tussen een aanrijding of veilig je weg vervolgen.

VECTO-banden

Overigens werd deze winter duidelijk dat de Europese VECTO-regeling nadelige gevolgen heeft voor de kwaliteit van de banden van trucks. VECTO staat voor Vehicle Energy Consumption Calculation Tool en is een hulpmiddel om de CO2-uitstoot van trucks te berekenen. Daarbij wordt onder andere gekeken naar de stroomlijn, bandenkeuze en motorisering van een truck. Een elektrische vrachtauto heeft een lagere VECTO-score dan een oudere dieseltruck. Een lagere VECTO-waarde betekent voor de exploitant van de vrachtauto een lagere tol op buitenlandse snelwegen en (vanaf 1 juli 2026) een lagere vrachtwagenheffing in ons land.

VECTO-zomerbanden verliezen in hoog tempo hun profiel

Om die lage VECTO-waarde te bereiken, monteren veel transportbedrijven banden met een lage rolweerstand onder hun vrachtauto’s. Maar die banden presteren vooral in het buitenland bijzonder slecht. Chauffeurs klagen dat ze zelfs licht besneeuwde hellingen niet opkomen en daarnaast blijken de banden opvallend snel te slijten. Dat blijkt overigens over de hele linie het geval, ook VECTO-zomerbanden verliezen in hoog tempo hun profiel. Vaak zijn ze na 45.000 kilometer al aan hun eind, waar een truckband in de regel minstens 70.000 kilometer hoort mee te gaan. Dat betekent een flinke kostenpost. En echt duurzaam is het ook niet.

Casper Wanders, werkplaatschef bij Profile Tyre Center in Beverwijk, herkent het probleem. “Een lage rolweerstand heeft uiteraard goede effecten op het brandstofverbruik, maar grip en slijtage zijn een ander verhaal.”

Goedkoop is duurkoop

Hij waarschuwt daarnaast voor (te) goedkope Chinese banden: die hebben veelal een lage prijs, maar de kwaliteit is navenant. Een fenomeen waar eerder de ANWB en het magazine AutoWeek – ieder na afloop van een eigen test – ook voor waarschuwden. Van de veertien door AutoWeek geteste budgetmerken presteerden er elf ondermaats. Om die reden adviseert Wanders bij de aanschaf van nieuwe banden te kiezen voor gerenommeerde merken als Michelin, Bridgestone, Goodyear en Vredestein. “Die kosten weliswaar wat meer, maar als je er meer dan 70.000 kilometer mee rijdt, is dat algauw terugverdiend.” 

Verwarrend symbool

Wanders wijst verder op een wat vreemd fenomeen bij banden van vrijwel alle merken. Dat betreft het Three Peak Mountain Snowflake-symbool. Het is een logo dat drie bergpieken en een sneeuwvlok bevat, wat suggereert dat het past bij winterbanden. “Het vreemde is dat wij dat symbool steeds vaker ook aantreffen op nieuwe zomerbanden. Dat is toch een beetje gek, want het past veel meer bij winterse omstandigheden. Op een allseasonband kan ik het me nog voorstellen, maar op een gewone zomerband is het nergens voor nodig.” Toch iets om op te letten, voor wie vanwege de naderende bandenwissel nieuwe zomerbanden bestelt.  

Guus Peters

Getty Images en Guus Peters