05-09-2024
Buitenlandse belevenissen: Duitsland
B“Wij exporteren veiligheid”
Tribus Group ontwikkelt mobiliteitsproducten voor veilig vervoer van (rolstoel)passagiers. Het bedrijf bouwt zelf M1-voertuigen om, voornamelijk voor de Nederlandse markt. Bas Verboord, salesmanager Export, reist vaak naar Duitsland, de grootste markt voor hun ombouwkits. Tribus wil daar ook in het openbaar vervoer groeien.
Wat exporteren jullie?
“Naast ov-bussen, die we zelf ombouwen voor vervoerders, hebben wij producten ontwikkeld voor de aanpassing van voertuigen in het Nederlandse openbaar vervoer (ov). Al snel zagen we dat onze innovatieve vloeren met vastzetsystemen en stoelen, het TriflexAIR vloer- en stoelsysteem, ook in andere landen populair waren. Sinds 2014 netwerken we internationaal om markten te verkennen en lokale partners te vinden. Samen met deze partners maken we M1-voertuigen geschikt voor (rolstoel)passagiers. We leveren nu ook aangepaste rolstoelbussen en lagevloerbussen, de Civitas Economy, aan buitenlandse openbaarvervoerbedrijven.”
Wat is jouw rol daarbij?
“Ik bouw en onderhoud relaties met partners in ongeveer 35 landen waaraan wij de ombouwkits leveren. Hierbij zijn Duitsland en Frankrijk onze grootste markten, gevolgd door Spanje, Italië, België en Luxemburg. De ombouwkits bestaan onder andere uit de vloer- en stoelsystemen. De TriflexAIR-stoelen zijn opklapbaar om ruimte te maken voor rolstoelen. Dit maakt voertuigen multifunctioneel, geschikt voor zowel rolstoel- als zittende passagiers. TriflexAIR wordt steeds belangrijker voor onze export. Buiten Europa hebben we klanten in Australië, Azië en sinds kort in Noord-Amerika.
Onze ov-bussen verkopen we in België en vooral in Duitsland. Mijn collega Norbert Storm [op de foto’s de man met bril, red.] is verantwoordelijk voor de openbaarvervoerbedrijven en commerciële vervoerders in Duitsland.”
Waarom biedt Duitsland zoveel kansen?
“In Duitsland biedt de opkomst van de Bürgerbusvereine [burgerbusverenigingen, red.] veel kansen. Die werken met vergelijkbare vervoerssystemen als de Nederlandse buurtbussen, waarvoor onze producten geschikt zijn. Onze uitdaging is hoe we onze sales in de komende jaren willen organiseren. Want wij werken zowel met lokale ombouwbedrijven als direct met openbaarvervoerbedrijven, wat om twee verschillende benaderingen vraagt. We onderzoeken momenteel of we zelf blijven leveren, met distributeurs gaan werken of een eigen vestiging openen. Dit laatste kan bij aanbestedingen voordelig zijn, aangezien de eisen per deelstaat verschillen.”
Tribus Group
Opgericht in: 1998
Hoofdkantoor: Utrecht
Aantal werknemers: circa 60
Gerben J. Sas
Tribus Group