skipToContentskipToFooter

DUURZAME VOERTUIGEN IN DE SCHIJNWERPERS

D

Grün & gründlich

Zero-emissie, dat is waar het om draait in de truck-, trailer- en bedrijfsauto-industrie. Een fabrikant als MAN gaat dit jaar nog een nieuwe waterstoftruck in productie nemen, terwijl Ford binnenkort de gloednieuwe E-Transit-bestelauto zal tonen.

De toekomst is groen. Autofabrikanten onderstrepen dat door steeds meer zero-emissievoertuigen aan te bieden. Waar Volvo Trucks het twee jaar terug op de Duitse transportbeurs IAA aandurfde om alleen elektrische vrachtauto’s te tonen, zullen dit jaar beduidend meer merken met een dergelijke aanpak komen. Al is het maar omdat een merk als Tesla – dat helemaal geen brandstofmotoren levert – in september present is op de IAA.

Maar wat dit jaar vooral opvalt bij de inschrijvingen voor de transportbeurs in Hannover is dat de meeste exposanten uit China komen, gevolgd door Turkije en Italië. Dat een land als Italië goed vertegenwoordigd is, valt goed te verklaren: de auto- en trailerindustrie is daar sterk in opkomst. En wat China betreft, Chinese autobouwers hebben inmiddels veel meer ervaring met elektrische aandrijving dan Europese en Amerikaanse fabrikanten. China heeft dan ook zijn pijlen gericht op de Europese automarkt. In feite komt het erop neer dat 70 procent van de beursdeelnemers niet uit Duitsland komt, waardoor de Duitse auto-industrie de IAA steeds minder als ‘thuiswedstrijd’ kan zien.

Duurzame trucks

De managing director van de IAA 2024-editie, Jürgen Mindel, kan er niet mee zitten. “Ik ben ervan overtuigd dat alle exposerende partners, waar ze ook vandaan komen, hun innovatieve vermogen laten zien”, zei hij op een presentatie in mei. Mercedes-Benz Trucks pakt de handschoen in elk geval op en ruimt op de IAA veel plek in voor de nieuwe, volledig elektrische eActros 600. Een nieuw vlaggenschip, dat inmiddels 13.000 testkilometers heeft afgelegd door twintig Europese landen. Volgens de CEO van Mercedes Trucks, Karin Rådström, besteedt haar merk op de beursvloer ook veel aandacht aan e-consulting en e-services. “Want begeleiding is minstens zo belangrijk bij elektrische vrachtauto’s als het product zelf”, aldus de CEO.

MAN heeft in Hannover een interessante primeur: het laat de hTGX zien, een vrachtauto met een door waterstofaangedreven verbrandingsmotor. Trucks op waterstof zijn eerder vertoond, maar MAN gaat de hTGX echt in productie nemen. Dit jaar nog zal de fabrikant er in totaal tweehonderd stuks afleveren aan klanten in Duitsland, Noorwegen, IJsland en Nederland. De verwachting is dat er ook aardig wat belangstelling zal zijn voor de elektrische trucks van MAN, de eTGX en eTGS. Het Duitse merk is zeker niet de eerste met een e-truck, maar heeft er al wel op voorhand zevenhonderd stuks verkocht. Dit terwijl de levering pas volgend jaar op gang komt. De nieuwe batterij-MAN’s hebben een bereik tot wel 800 kilometer en zijn voorbereid op megawatt-laders.

De nieuwe batterij-MAN’s hebben een bereik tot wel 800 kilometer en zijn voorbereid op megawatt-laders

voertuigen.jpg

Een nieuwkomer op de Nederlandse markt is Ford Trucks, dat recent een Nederlandse importeur kreeg. Dat is F-Trucks Nederland (de naam Ford mag niet worden gebruikt, omdat de importeur strikt gescheiden opereert van Ford Nederland). Ford Trucks komt met twee modellen, de grote F-Max en een compactere distributietruck, de F-Line. Volgens topman Burak Hosgören van Ford Trucks bestudeert zijn merk momenteel alle aandrijflijnen. “We leveren al dieseltrucks, maar we komen ook met elektrische trucks en sluiten waterstof evenmin uit. Daarbij kijken we naar zowel brandstofcelaandrijving als een verbrandingsmotor op waterstof,” zei Hosgören bij een presentatie.

Ontwikkelingen rond bestelauto's

Bij de bestelauto’s gaat op de IAA vermoedelijk veel aandacht uit naar Volkswagen, dat de nieuwe Transporter op de beurs zal onthullen. Dit voertuig kan met een laadruimte van 5,8 kubieke meter 10 procent meer vracht meenemen dan zijn voorganger. De bestelauto heeft een laadvermogen van 1,3 ton en mag aanhangers trekken tot wel 2800 kilo.

Maar er is nog meer nieuws op bestelautogebied, want de bestelautodivisie van Ford toont in Hannover de gloednieuwe E-Transit. Deze combineert een actieradius van 329 kilometer met een laadvermogen tot 1147 kilogram. Bovendien heeft de E-Transit, zeker voor elektrische bestelauto’s, een indrukwekkend trekgewicht van 2300 kilo. Ford onthult in Hannover ook de elektrische Ranger, een grote pick-up.

Renault laat in Hannover de volledig op waterstofaandrijving afgestemde nieuwe Master zien. “Dat is geen aangepast dieselmodel, hij is vanaf het eerste moment ontworpen als waterstofauto”, zegt een woordvoerder van Renault. Tot slot valt op dat de Vans-divisie van Mercedes-Benz – net als twee jaar geleden – niet aanwezig zal zijn op de IAA in Hannover.

Meer informatie

De Messe van Hannover staat van 17 tot en met 22 september volledig in het teken van transport door de IAA. Meer informatie over de beurs IAA 2024 is te vinden op Iaa-transportation.com.

Guus Peters

Ford, MAN, Renault, Volkswagen