08-07-2025
Gastcolumn - Klimaatkoers van Europa
GIk schrijf deze column in Barcelona, waar ik spreker ben op de logistieke beurs SIL. De mussen vallen al in juni van het dak. Een vraag die ik dan soms krijg, is of Europa zich nog wel om klimaatverandering bekommert.
Dat is zeker het geval. De Europese Unie (EU) heeft haar huiswerk al gedaan en veel van de duurzame wetgeving is van kracht. De doelstelling om in 2030 55 procent en in 2040 90 procent minder CO2 uit te stoten, en in 2050 helemaal geen emissie, staat nog fier overeind. De duurzame weg is ingeslagen, en de resultaten zijn bemoedigend. Op dat terrein hoeft Europa qua wetgeving niet zoveel meer te doen.
Naast emissiewetgeving is de EU met name sinds de vorige Europese Commissie de weg ingeslagen om meer te kijken naar de effecten van wetgeving op internationale handel. De Commissie is tot de conclusie gekomen dat de lasten door wetgeving zoals CBAM (emissies), CSDDD (leveringsketens) en CSRD (rapportages) bedrijven te veel raken. De wetgever in Brussel werkt nu hard om de lastendruk te verlichten.
Sinds de Europese verkiezingen in juni 2024 waait er ook een beetje een andere wind in Brussel. In het Europees Parlement en in veel lidstaten is er een verschuiving naar rechts te zien. Aangezien het Parlement en de lidstaten samen de wetsvoorstellen van de Europese Commissie moeten beoordelen, heeft dat invloed op de koers van Europa.
Ook in de rest van de wereld is natuurlijk het een en ander aan de hand. Een aantal vanzelfsprekendheden in de relatie met Amerika is weggevallen. De oorlog in Oekraïne duurt voort en de spanningen in de wereld zijn nog verder toegenomen door de aanvallen op Iran. Defensie en veiligheid worden daarmee steeds meer iets waartoe Europa zich heeft te verhouden.
Het klimaatbeleid moet het erepodium nu delen met een aantal andere beleidsterreinen
Secretaris-generaal van European Shippers’ Council (ESC)
Trumpisten zien niets in ketensamenwerking; ze verafschuwen het poldermodel, de Poolse landdagen en waterige compromissen. Hoewel dat inderdaad valkuilen zijn, onderschatten ze schromelijk de kracht die ketensamenwerking in zich heeft. Complexe problemen vragen de inzet van alle partijen, en win-win door innovatie is daarbij een drijvende kracht. Diversiteit is essentieel om innovaties tot wasdom te laten komen. Faciliterend leiderschap is nodig om een sociaal veilige omgeving te creëren waarin iedereen een bijdrage kan leveren om tot betere beslissingen te komen en om flexibel met de vele veranderingen om te gaan.
Voor bedrijven wordt het hoog tijd om de kracht van ketensamenwerking nu echt te gaan benutten. Hoewel we, zeker in Nederland, al vele goede stappen zetten, mag het allemaal wel een onsje meer. Meer gezamenlijke strategie. Meer afstemming en veerkracht. Meer digitalisering en data delen. Meer circulariteit en duurzaamheid. Eerlijker delen en ketenrelaties die niet op macht, maar op het gezamenlijke belang zijn gebaseerd. We weten eigenlijk allang dat het kan en hoe het moet. Het is nu tijd om echt door te pakken met ketensamenwerking.
Godfried Smit