skipToContentskipToFooter

19-03-2025

Het geheim van een goede samenwerking

H

Binnen- en buitendienst als één hecht team

Het geheim van een goede samenwerking tussen de binnen- en de buitendienst is ‘duidelijk grenzen stellen’. En het vertrouwen dat iedereen zich aan die grenzen houdt. Bij Oxycom zijn exportdirecteur Barry Leuverman en Veronique Hulsman van salessupport helder daarover: “We kunnen niet zonder elkaar.”

Elk internationaal opererend bedrijf kent een binnen- en een buitendienst. Het is een cliché maar daarom niet minder waar: de een zit achter de computer, de ander in het vliegtuig. Zo is het ook bij Oxycom, een familiebedrijf in Raalte dat handelt in industriële koelsystemen. Exportdirecteur Barry Leuverman reist de wereld over om de producten te verkopen en Veronique Hulsman blijft op kantoor om de orders te verwerken.

Online Kennis3daagse Binnendienst 20, 21 en 22 mei

Dit online kennisevenement, exclusief voor leden van evofenedex, behandelt op drie opeenvolgende dagen in een uur per dag een belangrijk onderwerp rond de afhandeling van internationale orders: ICC Incoterms® 2020, oorsprong en herkomst, en trade-compliance.

Beeld Kennis3daagse_web - GettyImages-1911521660.jpg

“Waar het warm is, zijn wij sterk”, zegt Leuverman. De apparatuur van Oxycom bevordert “duurzame klimaatbeheersing met indirect/directe adiabatische systemen, ontwikkeld met de ambitie om de carbon footprint van industriële koeling drastisch te verlagen”, valt op zijn website te lezen. Adiabatisch? Internet brengt opheldering: “Een kenmerk van een adiabatisch proces is dat er geen warmte wordt uitgewisseld tussen het systeem en zijn omgeving. Bij adiabatisch koelen wordt de lucht gekoeld door het verdampingsproces, waarbij de warmte uit de lucht wordt gebruikt om water te laten verdampen. Hierdoor koelt de lucht af zonder dat er energie wordt toegevoegd of onttrokken.”

Zo ook de systemen van Oxycom, die tot 90 procent minder energieverbruik en dus een kleinere CO2-voetafdruk hebben. “We koelen een frisdrankenfabriek in Irak, bakkerijen in Oekraïne en Algerije, en de distributiecentra van grote supermarkten zoals Leclerc en Auchan in Frankrijk”, vertelt Hulsman van salessupport. Leuverman knikt. “We werken met grote internationale partijen. Deze hebben in meerdere landen vestigingen en zo zijn we ook bij de Franse supermarkten gekomen.”

“We hebben elkaar allemaal nodig”

Veronique Hulsman

Salessupport bij Oxycom in Raalte.

binnendienst-sales-samenwerking-2-Veronique-Hulsman-We.jpg

Door en door

De twee kennen elkaar door en door en hun samenwerking kent weinig hobbels, vinden zij zelf. “Veronique zorgt ervoor dat alles rond de verkoop goed gaat”, zegt Leuverman. “We kunnen zeker niet zonder elkaar”, voegt hij er nog snel aan toe. Hulsman op haar beurt: “Als binnen- en buitendienst vormen we één hecht team. We hebben elkaar allemaal nodig.”

Hoe gaat dat dagelijks in z’n werk? De buitendienst sluit contracten met kopers, dichtbij of ver weg. De binnendienst neemt het werk over als de contracten zijn getekend en verzorgt de verdere afhandeling: afstemmen met productie, transport, exportdocumentatie, vergunningen en facturering. “Als de verkoop is geregeld, laat ik het los”, vertelt Leuverman. “Ik zet het vervolgens in het systeem en neem alles over”, vult Hulsman aan. “Barry moet verkopen. Ik doe de communicatie, de regels en de documenten.”

Een voorbeeld? “De Kamer van Koophandel waarschuwt dat er strengere regels gaan gelden, vooral op het gebied van export. Ik kijk de formulieren na of wij voldoen aan de eisen. Of ik schakel hulp in om het uit te zoeken’’, vertelt Hulsman. Leuverman vult aan: “Het is mijn taak om te kijken welke landen mogelijk moeilijk zijn. China is een grote markt, maar werkt met importheffingen. De Verenigde Staten (VS) zijn voor ons een groeipartner.”

De VS als groeimarkt, maar hoe staat het met de importheffingen van president Trump? Leuverman: “Het is afwachten. Ik houd het heel nauw in de gaten. Tot nu toe is het vooral veel geblaat en gebeurt er nog niet veel. Een heffing kan de handel wel verstoren. Misschien leidt het tot vertraging en in het ergste geval hebben we vertraging gedurende de vier jaar van Trump.”

“Als de verkoop is geregeld, laat ik het los”

Barry Leuverman

Exportdirecteur bij Oxycom in Raalte.

binnendienst-sales-samenwerking-1a-Barry-Leuverman-Als.jpg

Alleen bij problemen

Alleen als er problemen zijn, komen de twee collega’s weer bij elkaar, benadrukken ze gezamenlijk. “Anders zouden er conflicten kunnen ontstaan”, zegt Leuverman. En Hulsman: “Het gebeurt weleens dat een klant over de prijs wil praten. Maar daar doe ik niet aan mee. Als het bij mij is, is het onderhandelen voorbij.”

Het komt ook weleens voor dat iemand van export iets wil regelen buiten sales om. En dan kan het misgaan, weet Hulsman uit eigen ervaring. “De order was ingepakt en kon worden verzonden. Daar teken ik niet voor”, aldus Hulsman. Ze vervolgt: “Export en import zijn bijzonder complex. Met de eigen producten van Oxycom is alles goed op orde en bekend. Onlangs hadden we voor een beurs in de VS ook stroopwafels bijgevoegd. Voor de import van voedsel blijkt echter een speciale vergunning nodig te zijn. Dat was best spannend. We hebben een wijze les geleerd: als je zoiets wilt doen, koop het dan lokaal.” Leuverman: “Dat zei die exporteur van de wafels ook. Je kunt het gewoon lokaal kopen. We zijn goed in waar we groot in zijn. Daar moeten we het bij houden.”

Gouden regel

De gouden regel voor de samenwerking tussen binnen- en buitendienst? “Dat is duidelijke grenzen stellen”, zegt Leuverman. Hulsman: “We moeten procesmatig werken en taken afbakenen.” Leuverman: “Wij moeten het loslaten en vertrouwen dat het goedkomt.” Hulsman: “Werkafspraken maken en elkaar durven aanspreken als het niet goed is gegaan.” Leuverman: “Snelle groei kan een bezwaar zijn, tenzij het in de basis goed is geregeld. Dan krijg je geen problemen.”

Ledenservice Internationaal Ondernemen

Voor de binnen- en buitendienst van lidbedrijven is onze ledenservice iedere werkdag bereikbaar.

Gijs Korevaar

Getty Images